Influensere har blitt mer og mer populære i Norge og er noe det er stor debatt rundt. De er både elsket og hatet, men det er akkurat nå ikke noe land i verden som snakker mer om influensere og det ansvaret de har i samfunnet, enn man gjør i Norge. Men hva er egentlig en influenser, og hvorfor er det så populært å være det? Det har nemlig blitt noe som mange ønsker å bli, men er det virkelig noe man skal strebe etter i et land som Norge?
Helt kort kan man si at en influenser er en kjent person som bruker nettverket sitt, primært på sosiale medier til å spre forskjellige budskaper. På norsk kaller man også influensere for påvirkere, og i den oversettelsen av ordet forstår man akkurat hva det dreier seg om: det er mennesker som har en posisjon og ikke minst en status, som gjør at de har mulighet til å påvirke mange andre, og derfor er de populære for selskaper og bedrifter som vil reklamere til målgruppen deres.
Hvordan jobber influensere?
Influensere jobber på alle mulige sosiale medier. For eksempel på sin egen blogg, på Youtube, Instagram, TikTok eller andre plattformer der de har sjansen til å skape seg et stort publikum. Og det er dette publikumet av lojale følgere som gjør influenserne så populære blant bedrifter og andre som ønsker å markedsføre noe som passer inn i målgruppen deres. Undersøkelser viser nemlig at salg via en influenser vi liker er mer suksessfullt enn gjennom en vanlig reklame.
Det har derfor utviklet seg en helt egen kategori av markedsføring som retter seg om influensere, og dette er noe som flere og flere bedrifter benytter seg av. Noe av det fine med internettet, er også av hvem som helst kan bli influenser – for det er ikke noen andre som bestemmer det, enn de som velger å følge dem. Det er ikke noe eksternt organ som må godkjenne det, noe som betyr at diversiteten blant influensere er mye større på verdensplan enn mange andre former for markedsføring.
Problemet med influensere og digital markedsføring
Selv om det er veldig populært å være influenser, fordi man kan tjene skikkelig gode penger på å jobbe på en veldig behagelig måte og samtidig være sin egen sjef, er det ikke helt problemfritt heller. For i takt med at det har blitt mer og mer vanlig å bruke influensere i markedsføringen sin, ser man samtidig at det dukker opp mange og nye regler rundt både merking av reklame og skatt som de skal betale. Og begge disse tingene skaper noen ganger problemer.
Norge er et av de landene med de aller strengeste reglene i verden når det kommer til merking av reklame, men likevel er det mange problemer, selv i Norge, når det kommer til nettopp dette. Fordi følgerne stoler på den de følger, er det ekstra viktig at man merker hva som er reklame, men det er mange som med vilje ikke gjør det, for å virke mer troverdige. Men det får man bøter av å drive med i Norge.