Det er mange som bruker sosiale medier, og for mange er det en helt naturlig del av hverdagen. Faktisk bruker flere sosiale medier nå enn noensinne før, og vi bruker det ikke minst mer enn noensinne før. Og mens sosiale medier begynte som sosiale plattformer der man kunne få kontakt og dele med venner, familie og bekjente, har det vokst seg til noe rimelig annet i dag, der både virksomheter og influensers tar mer og mer plass, og skyver de andre aktørene ut på sidelinjen.
Men det er ikke bare dårlig. For hvis man ser på utviklingen innenfor markedsføring, så ser man rimelig enkelt et at det å nå ut til nye kunder fungerer mye bedre på sosiale medier enn noen andre steder faktisk. Og ikke bare er det flere mennesker man når ut til, men når man bruker influensers og andre på nettet, er det også mer sannsynlig at kundene har mer tillit i forhold til å faktisk kjøpe, fordi de stoler på meningene til de som de følger. Sider som mindshare er for eksempel gode.
Sånn tjener du penger på Instagram
Det er mange måter å tjene penger på Instagram, men hvis man er en bedrift eller et firma, så er det å bruke store deler av budsjettet når det kommer til markedsføring på sosiale medier faktisk absolutt å anbefale. Det er mye større sannsynlighet for at man får folk som klikker seg inn på hjemmesiden, eller bruker en rabattkode gjennom en influenser, enn hvis man bruker pengene dine på for eksempel reklamer i magasiner eller på TV. Disse var de helt store kanalene før, men sånn er det ikke lenger.
Selv om det alltid tar litt tid å komme inn i nye måter å gjøre ting på, er det likevel de som har klart dette skiftet på en rimelig effektiv og bra måte, som hittil har hatt mest suksess, og dette har gjort at andre har begynt å se på muligheten for å bruke sosiale medier med i markedsføringen.
Lag unike kampanjer til sosiale medier
Det å tjene penger på Instagram, handler om å være flink til å vite hvilken målgruppe det er man jobber med, og ikke minst hvordan man når ut til denne. Det er fortsatt mange som tenker at de kan bruke kampanjer fra andre steder på Instagram eller Facebook også, og ikke trenger å lage unikt innhold og kampanjer til plattformene man bruker på sosiale medier, men dette er absolutt ikke riktig.
Faktisk er det helt essensielt at man lager unike kampanjer til sosial medier, fordi brukerne agerer med innholdet på en helt annen måte – som gjør at det krever noe annet enn for eksempel noe som fungerer et annet sted. Det er også viktig at man tenker på å jobbe sammen med influensers som kan være med på å løfte brandet man har – og her er det viktig at det ikke er tilfeldig hvem man samarbeider med, men at det er en tydelig link mellom produktet eller tjeneste og den man samarbeider med.