Ordbok

A
  • AdExchange

    En portal for salg av tilgjengelig digitalt varelager. Selges gjerne på målgruppenivå, basert på cookie-teknologi

  • Adserver

    Også kalt annonsestyringsverktøy. System for å distribuere digitalkampanjer og for å rapportere og overvåke kampanjene. Brukes både av medier og mediebyråer.

  • Adstock

    En portal som styres ut fra et auksjonsprinsipp hvor annonsørene byr på eksponeringer i sanntid

  • Advertorial

    Et annonseformat der reklame utformes slik at den ligner på en redaksjonell artikkel. Skal markeres tydelig fot å markere at avsenderen ikke er mediet, men en annonsør. Annonseformat brukt for innholdsmarkedsføring.

  • Adwords

    Googles verktøy for annonsering i søkeresultater (betalt søk/SEM). I tillegg brukes Adwords til å kjøpe annonser i Googles displaynettverk og på YouTube.

  • Affiliate Marketing

    Markedsføring der en annonsør belønner en eller flere samarbeidspartnere for besøkende/kunder som formidles til annonsørens sider

  • Affinitet

    Kvantitativt definert affinitetsindeks er et forholdstall som viser mediets dekning i målgruppen i forhold til dekningen i totalbefolkningen, altså et uttrykk for hvor godt vi treffer målgruppen ved å velge dette mediet. Om affiniteten for et medie er 200 i en målgruppe betyr det at vi treffer målgruppen dobbelt så godt som hele befolkningen ved å velge dette mediet.
    Kvalitativt definert affinitetsindeks handler om målgruppens ”forhold” til mediet, hvor intensivt mediet brukes, i hvilken grad målgruppen verdsetter mediet og i hvilken grad målgruppen får utbytte av a konsumere mediet.

  • AFP

    Advertiser Funded Programming. Programmer/konsepter finansiert av annonsør. Mest brukt på TV.

  • API

    Application Programming Interface. Standardiserte formater for å dele data mellom programmer. Brukes blant annet til å automatisere data-innhenting til rapporter og dashboards.

  • App

    En applikasjon er en programvare som brukes på mobile plattformer, som f.eks. smarttelefon og nettbrett.

  • ATL - Above the line

    Kommunikasjon/aktiviteter i massemedier. Eks: annonser i avis, reklamefilm på tv, bannere på internett, etc...

  • ATV - Average time viewed

    Antall minutter brukt på å konsumere et medie. Gjennomsnittlig seing pr person pr dag.

B
  • Backloaded

    Beskrivelse av en kampanjestrategi der hovedtyngden av trykket plasseres mot slutten av kampanjeperioden

  • Barter

    Bytte av varer og tjenester. Innen markedsføring er barter at annonsøren betaler mediet for reklameplass med varer, tjenester eller andre motytelser.

  • Behavioural Targeting

    Digital optimeringsmetode til å målrettestyre eksponering av reklame basert på forbrukers digital-atferd

  • Blogg

    En blogg er en type nettsted eller del av et nettsted som ofte skrives av en enkeltperson, eller som brukes av firmaer for å dele synspunkter. Det er ofte mulighet for å kommentere innlegg på en blogg.

  • Blokk

    Uttrykk for visninger/avspilling av flere reklamer mellom programmer på tv/radio

  • Brand Equity

    Verdien av å ha et anerkjent merke, ikke et tilfeldig produkt. Tilføres gjennom forbruker- og markedsrespons. Består av tre komponenter: mental-, adferdsmessig- og finansiell-merkeverdi.

  • Break

    Uttrykk for visninger/avspillinger av reklame i programmer på tv/radio

  • Bruttodekning

    Summen av de enkelte medienes dekningstall i en kombinasjon med flere medier. Et uttrykk for det totale antall eksponeringer. Kan uttrykkes i antall personer, GRP og prosentuelt. Prosentuelt vil bruttodekning kunne overstige 100 %.

  • Bruttofrekvens

    Beskriver hvor stor andel av målgruppen som har sett en reklamen i en gitt kampanje minst X antall ganger (1+, 2+, 3+, 4+...). Omtales også som "den akkumulerte frekvensfordeling". For bruttofrekvens 1+: se 'Nettodekning'

  • BTL - Below the Line

    Markedskommunikasjon/aktiviteter som er mer en-til-en enn ATL, for eksempel reklame i postkassen eller vareprøver i butikk.

  • Burst

    Beskrivelse av en kampanjestrategi, hvor kampanjetrykket er konsentrert til en avgrenset periode med høyt trykk. Kampanjeaktivitetene kan på den måten være avgrenset til en eller noen få kampanjer over en tidsperiode som f.eks et år.

C
  • Consumer Journey

    Mindshare-modell som beskriver forbrukerens vei fra latent behov via involvering, kjøps- og bruksopplevelsen til deling av opplevelsen med andre

  • Content Marketing

  • Contextual Targeting

    Digital optimeringsmetodikk som blir brukt til å målrette reklamevisninger. Tar utgangspunkt i nettstedets redaksjonelle innhold for eksponering av relevante reklamebudskap, mens bruker konsumerer det redaksjonelle innholdet

  • CPA - Cost pr action

    Uttrykk for kontaktpris pr utførte handling

  • CPC - Cost pr click

    Uttrykk for kontaktpris pr klikk

  • CPL - Cost pr lead

    Uttrykk for kontaktpris pr registrerte bruker

  • CPM - Cost pr mille

    Uttrykk for kontaktpris pr tusen eksponerte også omtalt som CPT

  • CPO - Cost pr order

    Uttrykk for kontaktpris pr utførte kjøp

  • CPP - Cost per Point

    Investeringen som kreves for å oppnå 1 TRP eller 1 GRP.

  • CPT - Cost pr thousand

    Uttrykk for kontaktpris pr tusen eksponerte også omtalt som CPM

  • CPV - Cost pr view

    Uttrykk for kontaktpris pr visning

  • CR - Conversion rate

    Andelen klikk som har resultert i en konvertering

  • CTR - Click through rate

    Andelen visninger som har resultert i et klikk

D
  • Dayparts

    Inndeling av reklamedøgnet på tv/radio. Ofte inndelt i morgensending, dagtid, beste sendetid/primetime og natt

  • Dekning

    Andel av en gitt målgruppe som eksponeres gjennom mediet/flere medier. Oppgis i antall personer eller i prosent

  • Display

    Display er det samme som bannere. Disse kan være statiske eller dynamiske. Dynamiske bannere gir mulighet for bytte av budskap, bilder, film etc løpende

  • Distribusjon

    Uttrykk for et medies tekniske dekning av befolkningen. Oppgis i prosent

  • DM - Direct marketing

    Adressert reklame som distribueres i postkassen, via e-post, meldinger eller andre former som åpner for en-til-en dialog mellom annonsør og forbruker

  • DMP - Data Management Platform

    Det er mange typer DMP'er med forskjellige funksjoner: fra enkle databaser til avanserte plattformer for datadrevne annonseringsmodeller og programmatiske kjøp.

  • DSP - Demand Site Platform

    En digital plattform, som gir annonsører tilgang til sanntidskjøp av reklameeksponeringer, ofte basert på forbrukers digitale atferd. Enten direkte fra media eller via SSP/AdExchanges.

E
  • Earned Media

    Mediekanalene og/eller omtale som skapes av forbrukere - den oppmerksomhet/omtale, både positiv og negativ, som annonsøren har gjort seg fortjent til. Begrepet betegner oftest digitale, og spesielt sosiale medier, hvor brukerne kommenterer, anbefaler og anmelder varer og tjenester, Tradisjonell PR kan også beskrives som en fortjente medier-kanal. Disse mediekanalene kjennetegnes ved høy troverdighet, ettersom merkevaren selv ikke er avsender av budskapet. Begrenset kontroll på timing og budskap. Et av begrepene i POEM.

  • Effektiv Frekvens

    Hvor mange ganger en bruker må eksponeres for et budskap for å forstå og respondere på budskapet. Uttrykkes ofte som et frekvensintervall.

  • Eksponering

    Påvirkning av målgruppen. Uttrykk for at en gitt person har vært eksponert for, det vil si hatt mulighet for å motta et budskap. Personen skal ikke bare ha vært i sanseposisjon, men hatt en reell mulighet for å oppfatte og bearbeide budskapet.

  • Engagement Score

    Et mål for engasjement. Hvor stor grad av involvering en bruker legger i en utført handling

F
  • Flighting

    En innrykningsstrategi som går over en viss periode og kampanjetrykket er spredt utover i tid, for eksempel et år med like mange kampanjer og pauser.

  • Freemium

    Forretningsmodell hvor en basisutgave av et produkt/tjeneste tilbys gratis, men hvor det oppnås fordeler ved å oppgradere til en betalt versjon.

  • Frekvens, gjennomsnittlig

    Gjennomsnittlig antall ganger en person i målgruppen er blitt eksponert for budskapet.

  • Frontloaded

    Beskriver en innrykningsstrategi på kampanjenivå, hvor hovedtyngden av trykket er plassert i begynnelsen av kampanjeperioden

G
  • GEO Targeting

    En optimeringsteknikk hvor kommunikasjonen målrettes i forhold til brukers geografiske lokasjon. Kan være på f.eks. postnummer eller IP-adresser

  • Geriljamarkedsføring

    Er et begrep på ulike typer utradisjonelle måter å kommunisere på. Et eksempel er å få innovatører og trendsettere til å prøve et produkt for å få andre til å snakke om/prøve selv. På denne måten håper man å skape en dominoeffekt. Stuntorienterte aktiviteter der budskap eller produkter deles ut er et annet eksempel

  • GRP - Gross rating point

    1 GRP betyr 1 % av totalbefolkningen eller personer over 12 år. Eksempel: Antall personer som kan få inn signaler fra TV 2 er 4,2 millioner. 1 % av 4,2 millioner er 42 000 personer. 1 GRP hos TV 2 består da av 42 000 personer. Brukes som valuta på tv og radio, og er tall for hvor mange som er eksponert for reklamespott totalt sett. Se også TRP.

H
  • HTML5

    HTML5 (Hyper Text Markup Language 5) er et programmeringsspråk som håndterer og strukturerer bilder, tekst og linker på en hjemmeside eller i et banner. Har overtatt for flash-teknologien.

  • Huddle

    Huddle betyr å komme sammen i en gruppe. I Mindshare-sammenheng betyr det et møte eller en event der alle kan delta og bidra til å forme møtet. Vår første heldags Huddle ble arrangert i 2016.

  • HUT - Households using television

    Angir andelen av alle husstander som ser på TV på et gitt tidspunkt

I
  • In Screen impression

    Visning av bannere som faktisk er synlig for bruker på skjermen, i motsetning til visninger som kan være nedenfor den synlige delen av skjermen

  • Innholdsmarkedsføring

    Betalt kommunikasjon som er laget for å være interessant, underholdende og/eller nyttig for målgruppen til en merkevare. Innholdsmarkedsføring kan ofte ligne på tradisjonell journalistikk i formen, og er derfor mye debattert. Det er viktig med tilstrekkelig merking for å unngå at innholdsmarkedsføringen blir tolket som redaksjonelt uavhengig journalistikk. Også kalt Content Marketing.

K
  • Klikkrate

    Antall ganger det klikkes på et banner i forhold til antall eksponeringer, se også CTR

  • Kontaktpris

    Den investering som kreves for å komme i kontakt med 1 000 personer i målgruppen, for ett enkelt medie eller for en medieplan i sin helhet. Se også CPT.
    - For TV er beregningsgrunnlaget eksponeringer pr spot
    - For print er beregningsgrunnlaget eksponeringer overfor et medie.

L
  • Lengdeindeks

    Indikator for å prissette reklame som ikke er 30 sekunder. 30 sekunder er "standardformatet" på tv/radio og har indeks 1. Kortere reklame har lavere indeks og lengre reklame har høyere indeks.

  • Lineær TV

    Tradisjonell TV, altså TV-sendinger som blir vist på opprinnelig TV-kanal til oppsatt tidspunkt.

M
  • Modul

    Beskriver størrelse på annonse i avis. En avisside består av 5 moduler i høyden og 5 moduler i bredden, noe som gjør at en helside omtales som Modul55

  • MPX - Media page exposure

    Angir hvor mange ganger en gjennomsnittlig side i et gjennomsnittlig nummer blir sett av en gjennomsnittlig leser. MPX brukes vanligvis i forbindelse med trykte medier og viser sannsynligheten for at en gitt side blir sett/lest.

  • Multi-spot

    Er en reklame som deles mellom to eller flere annonsører

N
  • Nettodekning

    Antall personer i målgruppen som har sett kampanjen minst 1 gang

  • Nettofrekvens

    Andelen av målgruppen som har sett reklamen et gitt antall ganger i løpet av kampanjen. Summen av nettofrekvensen er lik bruttofrekvensen 1+, som også kalles nettodekning.

O
  • OOH

    Out of Home, altså utendørsreklame. DOOH står for Digital Out of Home, altså digitale skjermer. Disse finnes oftest på kjøpsentere eller på t-banen.

  • OPT - Off prime time

    Utenfor beste sendetid, se også Prime time

  • OTH - gjennomsnittlig OTH

    Opportunity to Hear. Gjennomsnittlig antall ganger en person i målgruppen har vært i sanseposisjon ovenfor en gitt radiokanal

  • OTS - Gjennomsnittlig OTS

    Opportunity to See. Gjennomsnittlig antall ganger en person i målgruppen har vært i sanseposisjon i forhold til et visuelt media

  • Owned Media

    Utrykk for de mediekanaler og/eller opplevelser samt fysisk tilstedeværelse, som virksomheter selv eier/har kontroll over. Dette omfatter både butikker, emballasje, bygninger, lastebiler, medarbeidere mm., nyhetsbrev, kundeblader, hjemmeside samt til dels heleide sponsorater og egne events. Denne gruppen mediekanaler kjennetegnes av at annonsøren har full kontroll med budskap og timing, har kjent effekt, gir ofte mulighet for direkte kommunikasjon mellom annonsør og bruker, har oftest begrenset dekning.

P
  • Path to conversion

    Den aktive del av forbrukerens produktsøkning, innvolvering og kjøpsbeslutning i digitale medier

  • PBU - Programmatic Buying Unit

    Mindshare sin PBU er gruppen med digitale spesialister som forvalter våre kunders programmatiske kampanjer.

  • PIB - Position in Break

    Sier noe om hvor i et reklamebreak/blokk filmen er plassert.

  • PLA

    Søkeordsannonser som viser produktinformasjon sammen med pris og produktbilde i søkeresultatene. Annonsene kommer fra en produktfeed som hentes fra nettbutikken og innholdet i annonsen hentes automatisk opp av Google. For å kunne benytte Produktannonser i Google må du selge fysiske produkter fra nettbutikk.

  • Plasserte spotter

    Spotter bestilt mot spesielle programmer. Som regel mot et tillegg i prisen

  • Podcast

    Et lyd- eller videoopptak som publiseres på nett. Les mer her.

  • POEM - Paid, Owned, Earned Media

    Betegnelse på mediekanalene/begrepene Paid Media, Owned Media og Earned Media, altså betalte, egne og fortjente kanaler. Kort fortalt er POEM følgende:

    Paid: Betalte mediekanaler hvor annonseplass kjøpes for å kommunisere et budskap til forbruker, for eksempel TV, magasin eller digitale kanaler.

    Owned: De mediekanaler og/eller opplevelser og fysisk tilstedeværelse som virksomheter selv eier/har kontroll over.

    Earned: Mediekanalene og/eller omtale som skapes av forbrukere - den oppmerksomhet/omtale, både positiv og negativ, som annonsøren har gjort seg fortjent til.

  • Posttest

    Posttest er en type reklameanalyse, en reklametest som gjøres etter kampanjeslutt. Den kombineres ofte med en nullpunktanalyse, som gjøres før kampanjestart. Disse utgjør en effektanalyse. Posttest kan også gjøres alene for å forklare effekt.

  • Predictive Behavioural Targeting

    En digital optimeringsteknikk for å målrette bannervisninger. Går ut på å identifisere brukere, som adferdsmessig er så like som mulig med andre brukere som allerede har involvert seg i produktet/tjenesten

  • Pretest

    En pretest er en form for reklameanalyse, en reklametest av materiell før kampanjestart for å måle reklamens evne til å skape effekt.

  • Produktplassering

    Finansiert plassering av merkevare i en redaksjonell setting. Brukes mest i TV-programmer, filmer og magasiner.

  • Programmatiske kjøp

    Annonsekjøp gjort ved hjelp av to annonsesystemer, en DSP (Demand Side Platform) og en SSP (Sell Side Platform). Kan nå gjøres både for digitale annonser og for printannonser.

  • PT - Prime time

    Beste sendetid. Den tiden på døgnet mediet har flest seere. Brukes primært på tv

  • PUT - People using television

    Angir andelen av alle personer som ser på TV på et gitt tidspunkt

Q
  • Quality Score

    Quality Score er et begrep tilknyttet Google Adwords. Når en bruker klikker på en Google Adwords-annonse, vurderes tilhørende nettsted ut fra fastsatte parametre. Disse er blant annet relevansen av nettstedets innhold i forhold til brukerens søkevaner, tilknytning til sosiale medier, tid brukt på nettstedet og om siden er mobilvennlig. Quality Score påvirker prisen annonsøren må betale for, samt hvor ofte en gitt annonse vil bli vist.

R
  • RBS - Run by Station

    Annonsøren bestiller et gitt antall eksponeringer eller visninger til en fastsatt pris. Mediet bestemmer selv hvor de ønsker å plasser spottene. Se også ROS/RON.

  • Re-targeting

    En form for annonsering som går ut på å vise annonser spesifikt til brukere som tidligere har vært innom annonsørens nettsted, og som dermed antas å være interessert i merkevaren eller dennes produkter.

  • Reklameanalyse

    En reklameanalyse måler reklamens evne til skape effekt. Kort oppsummert måles reklamens evne til å skape positiv oppmerksomhet, forsterke budskapet slik at det huskes, og påvirke oppfatninger på kort og lang sikt. Reklameanalyse kan brukes før kampanjen som en pretest, men også i etterkant av kampanjen som en posttest for å forklare effekten.

  • Rekvisisjon

    Skjema for bestilling av reklameplass i et medie. Juridisk bindende avtale mellom mediebyrå og mediet.

  • RoI - Return on Investment

    Avkastning på investering, se også RoMI.

  • RoMI - Return on Marketing Investment

    Avkastning på markedsføringsinvestering.

  • RON - Run of Network

    Annonsører kjøper bannervisninger i et nettverk, men det er nettverket selv som bestemmer hvor, og til en viss grad når, på siden(-e) bannerne skal vises. Se også RoS - Run of Site og RBS.

  • ROS - Run of Site

    Annonsører kjøper bannervisninger på et nettsted, men det er nettstedet selv som bestemmer hvor, og til en viss grad når, på siden(-e) bannerne skal vises. Se også RoN - Run of Network og RBS.

  • RTB - Real time bidding

    Teknologi som tillater kjøp og salg av digitalt varelager i sanntid. I stedet for å reservere forhåndsbetalte plasseringer på nettsteder, bys det på hver enkelt visning når den blir tilgengelig. Den annonsøren  som har budt mest penger blir eksponert. Helautomatisert børssalg av annonseplass

S
  • SEM - Search Engine Marketing

    Digital markedsføring som skal øke synligheten av nettsteder hos de ulike søkemotorene. Se også Adwords.

  • SEO - Search engine optimization

    Optimering av nettsteder for å få best mulig synlighet i ulike søkemotorer

  • SoM - Share of Market

    Uttrykk for et merkes markedsandel målt i verdi eller volum

  • SoV - Share of voice

    Uttrykk for den enkelte annonsørs andel av den samlede mediainvesteringen i markedet innen en gitt periode. Kan også uttrykkes som SoS (Share of Spending)

  • SSP - Supply Side Platform

    En digital plattform, som gir media tilgang til sanntidssalg av reklameeksponeringer. Gjerne basert på forbrukers digitale atferd. Enten direkte fra media eller via DSP/AdExchanges.

  • Stickiness

    Betegnelse for forbrukers evne til å huske f.eks. en reklame på TV

  • SVOD

    Dette står for Subscription Video on Demand.

T
  • Text Ads

    Er en digital annonse i tekstformat, ofte omtalt som sponsede lenker/linker

  • Top and tail

    To filmer/radiospotter for samme produkt/tjeneste i samme blokk, men adskilt fra hverandre. Ofte mot plasseringstillegg.

  • Tracking

    Digital måling hvor man sporer noen eller noe, for eksempel digital forbrukeradferd som besøk til et nettsted fra en annonse, eller trafikk inne på et nettsted.

  • Tracking Pixel

    En Tracking Pixel er i sin enkleste form et 1x1 pixelbilde plassert på et nettsted eller i en e-post, som registrerer når en person åpner nettstedet/e-posten. Den samler informasjon om hvem som har utført en handling, se tracking.

  • TRP - Target Rating Point

    Brukes som valuta på tv og radio og er tall for hvor mange som er eksponert for reklamespott i målgruppen. 1 TRP betyr 1% av en spesifikk målgruppe. Eksempel: Antall personer i alderen 20-50 år som kan få inn signaler fra TV3 er 1,8 millioner. 1% av 1,8 millioner er 18 000 personer. 1 TRP hos TV3 består da av 18 000 personer. Se også GRP.

  • TVOD

    Dette står for Transactional Video on Demand (Pay per View).

U
  • Univers

    Antall personer som har teknisk mulighet for å ta inn en TV-kanals sendinger

  • URL

    En unik adresse for et nettsted

V
  • Viral Marketing

    Aktivitet, hvor en vesentlig del av distribusjonen foregår via målgruppens nettverk og/eller via sosiale medier

  • VOD

    VOD står for Video On Demand.

  • VOSDAL

    Vosdal står for Viewed On Same Day As Live. Beskriver seertall/rating på TV: Seing samme dag som vist på TV. Inkluderer både lineær og opptaksseing.

W
  • Wear-In

    Et uttrykk for det frekvensnivået som er nødvendig for at en reklame skal ha effekt. Nivået er forskjellig fra budskap til budskap. Også uttrykt som MEF (minimum effective frequency)

  • Wear-Out

    Et uttrykk som beskriver frekvensnivået som gjør at en reklame begynner å miste sin evne til å kommunisere effektivt, eller rett og slett skape en negativ effekt. Synkende effektiv grensenytte. Det er ikke enighet om eller konsistent dokumentasjon for, at 'for høy' frekvens kan være en direkte årsak til negative holdninger overfor reklame/merke. Dette frekvensnivået varierer fra budskap til budskap.

  • Web-TV

    Web-tv er video i digitale flater. Annonsering på web-TV kan benyttes alene, eller som et supplement til lineær TV. Brukes særlig for å nå yngre målgrupper.

  • WoM - Word of Mouth

    Informasjon om varer/tjenester som spres ved at det snakkes om. Kan gjøres en-til-en eller en-til-mange i sosiale medier.

X
  • Xaxis

    Xaxis er GroupM sin programmatiske trading desk, som tar i bruk egen DMP for å nå målgrupper på tvers av desktop, mobil, nettbrett og web-TV.