Black Friday, Black Week, Black Weekend – kjært barn har mange navn. Den amerikanske tradisjonen har på få år fått et godt fotfeste blant nordmenns handlevaner inn mot jul. Faktisk såpass godt at over halvparten av den norske befolkningen forventer å handle på Black Friday i 2019.

GroupM Nordic har nylig gjennomført en undersøkelse som gir innsikt i nordmenns forventninger til Black Friday. Resultatene av undersøkelsen, som er basert på 651 respondenter med en landsdekkende representasjon, viser ikke overraskende en økning i andelen nordmenn som oppgir at de planlegger å handle på Black Friday.

Endringen i prosent fra 2018 til 2019 tilsvarer 10 %, noe som sier noe om vårt forhold til Black Friday, ifølge strategidirektør i Mindshare, Vegar Angelo.

– Denne undersøkelsen viser nordmenns holdninger til fenomenet Black Friday. Det kan virke som om de ikke er mer negative til det – snarere tvert om. Økningen i andelen nettkjøp antyder samtidig at de ikke synes det er verdt å stå timevis i kø for å få kjøpe noe, forteller han.

Netthandelen forventes å øke

Og nettopp det siste punktet er sentralt for mange annonsører og merkevarer. I fjor var det en like stor andel som handlet på nett og i butikk, mens det i år forventes at netthandelen vil øke og overgå andelen som handler i butikk med 21 % mot 17 % i 2018.

Dette viser nettopp det Angelo poengterer; andelen som synes det er verdt å stå timevis i kø for å handle synker, mens netthandelen øker. Denne utviklingen viser en endring i hvordan vi handler på Black Friday, og det kan forventes at denne utviklingen også vil bli sterkere med årene.

 

Bruker 2558 kroner i snitt på Black Friday

I snitt forventer nordmenn å bruke 2558 kroner denne fredagen. Også dette tallet viser til en økning fra foråret. Hele 31 % av nordmenn forventer å bruke mer enn de gjorde i fjor, mens kun 10 % forventer å bruke mindre.

Selv om andelen kvinner og menn som handler er forholdsvis lik, viser undersøkelsen at Black Friday definitivt er størst blant de yngre gruppene. Hele 75 % i gruppen 18-29 år oppgir at de vil handle på Black Friday. Mens tallet i gruppene 30-39 år og 40-49 år er på henholdsvis 65 % og 60 %. Dette tyder på at Black Friday er en stor handledag for de yngre, og det kan dermed antas at det er denne gruppen som vil dra Black Friday handelen opp.

Innkjøp av julegaver

– Noe av det mest interessante med undersøkelsen er at den viser at veldig mange benytter anledningen til å kjøpe julegaver. Faktisk oppgir 45 % av de som planlegger å handle på Black Friday at de hovedsakelig skal gå til innkjøp av planlagte julegaver, sier Angelo.

Undersøkelsen viser at ytterligere 28 % oppgir at de skal gå til innkjøp av andre planlagte kjøp til seg selv eller familien, mens 21 % oppgir at de forventer å gjøre impulsive kjøp til seg selv eller familien. Dog ser vi at det forventes å gjøre færre planlagte innkjøp i år enn i fjor, samtidig som det forventes samme nivå av impulsive innkjøp som i fjor.

Vi stålsetter oss i alle fall for enda en runde med Black Friday-tilstander i hele landet!

—-

Vil du vite mer om denne undersøkelsen eller har du spørsmål? Ta kontakt med analyse- og innsiktssjef i Mindshare, Christian Bø eller strategidirektør, Vegar Angelo.

—-

Les også: Kontrollstudier ute av kontroll

Les også: Slik unngår du reklameirritasjon

Les også: Influencer Marketing: Dette har vi lært som du bør vite