13. oktober sjokkerte det populære dataspillet Fortnite spillverden med et PR-stunt ut av en annen verden. Ved å stenge ned sitt eget spill og erstatte det med et svart hull, skapte de stor frustrasjon, fasinasjon og spekulasjoner verden over. Nå er spillet tilbake i en helt ny drakt – og vi fikk testet det akkurat i tide.

Det var få som skjønte hva som foregikk da et såkalt «in-game event» endte i svarte skjermer den 13. oktober. Selv på Fortnites egne plattformer slettet de tidligere aktivitet, og strømmet det mystiske svarte hullet i nesten to døgn.

Selv om det var planlagt en ende av sesong 10 en god stund, var det ingen som forutså mystikken og den enorme interessen dette «live-eventet» skulle skape.

Medier både i Norge og verden plukket naturlig opp dette stuntet, og det fikk derfor haugevis med spalteplass og mengder med oppmerksomhet. Dette resulterte i en del nysgjerrige mennesker utenfor gaming-miljøet også, og seertallene gikk fra svært gode til ekstreme.

Skjermbilde av Twitter.
Skjermbilde av Twitter.

Ekstreme tall

Etter å ha vært det mest populære spillet i verden i nesten to år, opplevde Epic Games at både antall spillere og seertall begynte å dale ganske kraftig den siste tiden inn mot slutten av Fortnites tiende sesong.I tillegg til dette har det vært en del klaging fra spillerne selv på diverse valg og endringer de har gjort i selve spillet.

Fortnite begynte å miste sjarmen, og selv om det ikke er uvanlig at Epic Games har gjort endringer gjennom de hittil 10 sesongene, skjønte de at noe drastisk måtte gjøres denne gangen.

Selv om det var planlagt en ende av sesong 10 en god stund, var det ingen som forutså mystikken og den enorme interessen dette «live-eventet» skulle skape. Foto: Isak Norum
Selv om det var planlagt en ende av sesong 10 en god stund, var det ingen som forutså mystikken og den enorme interessen dette «live-eventet» skulle skape. Foto: Isak Norum

PR-stunt av Fortnite

Da Mindshare 15 timer etter mørkleggelsen sjekket Fortnite sine sosiale kanaler, hadde de sammenlagt nesten 80 tusen som fremdeles satt og fulgte med live, fordelt på Twitter, Twitch og YouTube.

I tillegg til dette hadde de hatt 71 millioner visninger på 15 timer, noe som er svært oppsiktsvekkende tall.

Det er tydelig at de har grublet på dette en stund og hatt en klar strategi på hvordan de skulle gjennomføre dette geniale PR-stuntet.

Tilbake med et smell – akkurat i tide

Etter å ha holdt millioner av Fortnite-spillere – og etter hvert en hel verden på pinebenken – åpnet de igjen opp for spilling da de lanserte et helt nytt kart rundt klokken 14.00 tiden 15.oktober, etter nesten to dager helt i mørket.

Og hva er det som tilfeldigvis også ble arrangert akkurat på dette tidspunktet? Jo, det var gaming-kurs på Huddle-konferansen til Mindshare. Tidligere på dagen ble det holdt et seminar om Fortnite, og da visste man fremdeles ikke om kurset kunne gjennomføres.

Etter en god del timer med nerver, rykter og konspirasjoner, ble kurset klart for gjennomføring akkurat i siste liten. Dette til stor glede for kursleder Anders Harlem Nilsen og de håpefulle fremmøtte.

Etter å ha holdt millioner av Fortnite-spillere – og etter hvert en hel verden på pinebenken – åpnet de igjen opp for spilling da det ble lansert et helt nytt kart rundt klokken 14.00 tiden 15.oktober. Foto: Isak Norum
Etter å ha holdt millioner av Fortnite-spillere – og etter hvert en hel verden på pinebenken – åpnet de igjen opp for spilling da det ble lansert et helt nytt kart rundt klokken 14.00 tiden 15.oktober. Foto: Isak Norum

Et godt førsteinntrykkk av Fortnite Chapter 2

Verken kursleder eller deltakere visste hva som møtte dem da de startet opp Ps4-ne, men det som møtte dem var et helt nytt kart.

Kartet har vært mer eller mindre uforandret i 10 sesonger, med noen endringer på byer, steder og andre variabler per sesong. Denne gangen ble de møtt med en helt ny uoppdaget verden, en del utskiftninger i våpen og endringer i utfordringer og menyer. Man kunne fort si at det var god oppgradering fra det gamle. Dette var noe som naturlig nok vekket stor interesse blant deltakerne. Alle var enige om at endringene som var gjort, var perfekt timet og levde opp til de store forventningene det var lagt opp til. Spillet ga et godt førsteinntrykk. Det er noe fresht og nytt over det hele.

Flere kursdeltakere sa også at de hadde snakket med barna sine om deltakelsen, og fortalt de allerede de hadde fått testet ut den nye sesong 11, noe barna syntes var kjempekult. Noe av formålet med kurset var nettopp dette, det å skape en forståelse og spilleglede mellom forelder og barn.

– – – – – – –

Anders Harlem Nilsen er PR-intern i Mindshare og har i flere år ofret blod, svette og tårer foran skjermen for å nå langt i Fortnite. Dette har resultert i 1500 «wins» og en topp 50-plassering i Norge. 

– – – – – – –

Les ogsåInfluencer Marketing: Dette har vi lært som du bør vite

Les også: Derfor kommer du også til å bruke stemmeteknologi