Annonseteknologiselskapet Sizmek ble begjært konkurs tidligere i år, noe som pirret interessen til den amerikanske e-handelsgiganten Amazon.

Amazon kjøper Sizmek

Amazon sitter på store mengder kundedata gjennom sin Amazon ID, og de har selv uttalt at det må være lettere for annonsører å bruke denne dataen som kan sammenliknes med Google og Facebooks login data. Interessen var såpass seriøs at Amazon den 31. mai bekreftet oppkjøpet av Sizmeks adserver og DCO-produkter.

Google og Facebook står i dag for totalt 50% av den globale omsetningen i det digitale annonsemarkedet, med en omsetning på rundt 170 milliarder USD. Sammenliknet med sine amerikanske søstre blir derfor Amazon en lilleputt å regne, med rundt 10 milliarder USD i digital annonseomsetning. Det er derfor ikke overraskende at Amazon nå kjøper opp Sizmek, som med sin adserver-teknologi kan gjøre det enkelt for Amazon å tilby et fullverdig alternativ til Facebook og Google for annonsører.

Amazon på vei til Norge

For det norske markedet er dette også potensielt spennende nyheter, da Amazon er på full fart inn over grensen. Hvis Amazon slår ned som en kule i det norske markedet kan de potensielt tilby annonsører helt unik data om den norske befolknings kjøpsvaner, i motsetning til Facebook og Google.

Tar man derimot ett steg tilbake og ser på dette fra et mer overordnet perspektiv, kan man spørre seg om det er sunt for markedet å få inn enda en gigant med sine egen walled garden. Det begynner å minske på utvalget av uavhengige leverandører i den digitale verdikjeden.

Innlegget er skrevet av Mindshare sin Head of Programmatic Fredrik Enersen. Lurer du på noe eller har kommentarer, må du gjerne kontakte ham.