Stemmestyringstjenester fungerer fortsatt dårlig. Likevel gjør bedrifter lurt i å satse på det allerede nå. 

Dette innlegget sto først på trykk i Dagens Næringsliv 8. januar 2019.

Rett før jul ble «Spør Avinor» lansert i Googles univers. Ved hjelp av stemmesøking skal vi nå få praktisk informasjon som er relevant for flyreisene våre. Avinor er tidlig ute. Resultatet er ikke spesielt bra, egentlig er det ganske dårlig. Så hvorfor er det likevel en god idé?

Noen må være først ute

Svaret finner vi i den store tilgangen på medgjørlige prøvekaniner. Søke- og prisvarselstatistikk fra prisjakt og prisguiden viser at stemmestyringsproduktene Google Home og Google hadde størst økning i antall søk på nettbutikker i desember ifjor. Når vi pakker opp og skrur på gavene genererer de data som Google, Amazon – og nå Avinor kan bruke til å forbedre tjenestene sine.

Før måtte man gjette seg til hva brukerne ville spørre om. De færreste bedrifter visste hva brukerne kom til å spørre om, og få hadde innhold eller nettsidene tilpasset stemmesøk. Nå kan de som hiver seg ut i stemmestyringsuniverset få informasjon om alt brukerne spør etter, og utvikle innhold basert på hva etterspørselen faktisk er. Innovasjonen skjer, mens kundene hjelper til, og bedriftene kan fange opp hva som ikke fungerer, og forbedrer det. Jo mer som fanges opp, desto raskere går utviklingen.

Normalt sett burde man ikke lansere noe som ikke er ferdig. Ikke alle liker å være prøvekaniner. Mange vil i hvert fall trekke på smilebåndet av noen av svarene. Samtidig er de fleste av oss i en startfase med stemmestyring, der vi også selv lærer oss en ny måte å søke informasjon på. Forventningene våre er lettere å styre, fordi det er lettere å akseptere at ikke alt er på stell. Mange vil til og med være interesserte i å hjelpe bedrifter de setter pris på med å lage bedre løsninger, så lenge de opplever å bli lyttet til.

Økte forventinger til stemmesøk

Slik er det kanskje ikke neste år. Kanskje vil vi ikke være like overbærende med et dårlig svar eller legger skylden på Google. Sannsynligvis vil vi stille helt andre krav til svar på søk. Bedrifter som først da skal finne ut hvordan de skal leve opp til forventningene vil fort havne i trøbbel. De må gjennom den vonde fasen, med produksjon og tilgjengeliggjøring av innhold foran et betraktelig mer krevende publikum. Nå ler brukerne av dårlige svar. Om et års tid ler de ikke lenger, da er de irriterte. Det blir dårlig merkevarebygging.

Stemmestyring kommer til å bli bra. Kanskje ikke med en gang, men infrastrukturen begynner å komme på plass. I en verden med stemmesøk, finnes bare en vinner. Det finnes kun ett riktig svar på et spørsmål, levert av én leverandør. De andre finnes ikke.

Innlegget er skrevet av Mindshare sin Business Development Director Peer Morten Moflag Løchting, og sto på trykk i Dagens Næringsliv 8. januar 2019.

Ta gjerne kontakt om du vil snakke om ny teknologi, stemmestyring eller chatbotter!