Til nå har vi opplevd middels gode løsninger med stemmestyring. Rema 1000 og Try leker med dette i sin siste reklamefilm, og nailer noen av utfordringene i en film de fleste trekker på smilebåndet av.

Om det er nok til å redde inn en vinglete merkevare er jeg usikker på. Men at filmen er tidsriktig er det ingen tvil om. Når stemmestyringen kommer med norsk språk og innholdet blir tilrettelagt, vil dette endre seg i raskt tempo og gjøre hverdagen enklere for folk.

Stemmestyrte assistenter, som Google nå lanserer på norsk, skaper en minirevolusjon for norske, offensive bedrifter. ComScore mener at 50 % av alle søk vil være stemmestyrte innen 2020, så dette vil påvirke vekstrategiene for mange.

Den digitale assistenten gjør at du kan kommunisere enklere med smarttelefonen din, og at dine handlemønstre vil endre seg. Google Home blir mest sannsynlig årets julegave, til stor glede for både teknologifantaster og merkevarebyggere, og med en antatt raskere adopsjonsprosess enn den vi har sett i USA, vil dette skyte fart.

Hvordan utnytte stemmestyring?

I Sverige er ICA og H&M first movers på kommersielt innhold. ICAs virtuelle assistent Monica hjelper deg med oppskrifter og handlelister uten klissete fingre på skjermen, mens H&M tilbyr deg stylisthjelp med en stemmestyrt app.

Norske annonsører er i gang med utviklingen av tjenester og produkter, og tilrettelegger innholdet sitt for søk. Jo bedre løsninger som kommer fra start, jo raskere vil norske forbrukere ta i bruk nye løsninger. Summen av alle initiativene som tilbys med stemmestyring vil avgjøre hvor fort bruken vil vokse i Norge, og innovasjonsmiljøene i Norge bør være garantister for eksponentiell vekst.

Brukeropplevelser utover det dagens digitale flater gir

Stemmestyring gir helt nye muligheter for kommunikasjon og tilrettelegging av innhold. Tilbydere av produkter og tjenester må skape en bedre brukeropplevelse enn apper og nettsider gir i dag. Analyser og testing gir grunnlag for å skape de beste løsningene. De som er først ute i markedet vil tjene på det, både i merkevarebygging og produktsalg.

Bruk av kunstig intelligens (AI) gjør at man kontinuerlig tester og lærer, og kan utvikle innhold i et tempo som blir vanskelig å kopiere. De som avventer bruken av AI vil tape terreng og bruke lang tid på å opparbeide den samme læringen.

Forbrukere ønsker seg tjenester som gjør livet enklere og får oss til å føle oss bra, og de som oppfyller dette vil bygge en sterkere merkevare. Vi kan alle kjenne oss igjen over gleden over stemmestyring som fungerer. Første gang Volvoen leste opp en tekstmelding og skrev svar på korrekt norsk bare ved hjelp av tale, sendte jeg en ny sms for å fortelle at forrige melding var skrevet av bilen. En liten ting, men så moro!

Musikk og radiokanaler startes på et blunk, nyheter og vær kan tilpasses deg, og du kan kjøpe ting så fort og enkelt at folk i starten vil gjøre det bare for gøy.

Belønning på sikt med nye verktøy

På kort sikt vil behovet for testing og læring være ressurskrevende, men godt innhold vil bli funnet raskt av brukerne. Potensialet ligger i langsiktige gevinster, og de vil komme til de som kan snu seg raskt, har gode måleverktøy og evner å omsette læringen i endringer som gir attraktive løsninger og konsepter. Merkevarer med gode innovasjonsprosesser er beviselig de som har størst sjanse for å overleve.

Søk driver utviklingen

Stemmestyrte søk er et virkemiddel i den nye digitale miksen. Det betyr at din potensielle kunde snakker til smarttelefonen i stedet for å skrive inn søket sitt på en nettside. Og når vi snakker formulerer vi oss annerledes, som betyr at Google-resultatene blir annerledes.

Nye løsninger og nytt tankesett med dialog må til for å gi synergier til dagens nettløsninger. Digitale strategier må tilpasses og de som ikke er forberedt på stemmestyrt teknologi vil gå glipp av vekstmuligheter og gi konkurransefortrinn til konkurrentene.

Dette innlegget har tidligere stått i Kampanje. Det er skrevet av Peer Morten Løchting, Head of Business Development i Mindshare.