Har du hørt om neuroevolusjon? Det hadde ikke vi heller. Men det vi har lært er at dette er kunstig intelligens tatt til nye høyder, der det gir utrolige muligheter innen analyse og testing.

Under teknologikonferansen NextM i København stiftet vi bekjentskap med Jonathan Epstein fra AI-firmaet Sentient. Han jobber med det som kalles neuroevolusjon, som rett og slett kombinerer kunstig intelligens (AI) med evolusjonære algoritmer. Fortsatt ikke klokere? Da kan vi fortelle deg at denne kombinasjonen gir helt nye muligheter for merkevarer og annonsører. Nå kan de teste og analysere en rekke parametere, både raskere, mer omfattende og bedre enn ved bruk av menneskelige ressurser eller vanlige algoritmer.

Hva kan neuroevolusjon gjøre?

Kunstig intelligens (AI) handler om maskinlæring. Maskinlæring kan skape gode resultater og nye muligheter for læring og handling, og når dette settes sammen med evolusjonære algoritmer skyter denne læringen virkelig fart. Kombinasjonen skaper det Epstein kaller nye mutasjoner.

Se for deg at du har en nettbutikk. Salget er bare sånn passe bra, og du lurer på om det kanskje er noe med designet som kan gjøre for at du skal øke salget.

Utfordringen er at du har så mange knapper, bokser, skriftstørrelser, farger og andre greier på siden din at å teste alt opp mot hverandre vil være et nesten uoverkommelig prosjekt med tradisjonelle metoder. Du kan kanskje finne ut om blå «kjøp nå»-knapp fungerer bedre enn grønn knapp, men hvordan vet du at den blå fungerer best hvis du endrer skrifttypen i boks A samtidig som du endrer fargen på boksene B, C, D? Og fungerer den blå knappen best med farge X, Y eller Z i boks B? Svimlende alternativer og muligheter, altså. Det er her neuroevolusjon kan gjøre jobben for deg.

I følge Epstein kan bruken av evolusjonsteori gjøre jobben inntil 40 ganger raskere, og viste oss en case fra en amerikansk undertøyskjede for kvinner. I et forsøk på å finne ut hva som kunne øke salget, så testet de ut det meste av det som fantes på nettbutikken i en rekke kombinasjoner. Altså, fungerer det å skrive «family-owned» bedre enn «free shipping»? På hvilken side bør det stå, og med hvilken skrifttype? Hvilken farge på knappen er best, hvilke bakgrunnsbilder, hvilke bakgrunnsfarger? Gjennom resultatene fra neuroevolusjonstesten endret de design og lay-out på nettbutikken og økte salget med fantastiske 38 prosent!

«Alle» kan prøve neuroevolusjon

De færreste merkevarer har anledning til å gjøre store endringer på nettsidene sine. Mange er ofte bundet av globale guidelines eller ressursbegrensninger. Likevel kan det være noe å hente for mange.

Sentient gjorde nylig en test på nettsidene til Euroflorist i Norge, Sverige og Nederland. Euroflorist kunne ikke gjøre altfor store endringer, men kunne bytte farge på knapper og bakgrunn, skriftstørrelser og lignende. Basert på resultatene av testen, gjorde de endindringene og økte salget med 5,3 prosent.

Bli med oss inn i den neste evolusjonen

Neuroevolusjon høres etter vår mening ut som en gyllen mulighet til å teste og optimalisere mest mulig på kortest mulig tid. Bruken av neuroevolusjon begrenser seg natuligvis ikke bare til nettsider, men i mange ledd av kundeopplevelsen. Ønsker du påmeldinger til nyhetsbrev? Bestillinger? Vareprat? Denne nye varianten av evolusjon innen markedsføring kan benyttes på en mengde forskjellige målsetninger.

Vi har lyst til å prøve det, har du? Ta gjerne kontakt med Kim-André S. Rønning, Market & Media Analyst i Mindshare, om du vil høre mer.

Se video av foredraget til Jonatahn Epstein på NextM Stockholm, hvor han holdt det samme foredraget som i København: