Facebook annonserte nylig at de gjør store endringer i nyhetsstrømmene våre. De skal prioritere interaksjoner mellom venner over publisist- og annonsørinnhold. Hva betyr det for annonsørene?

Endringene er en av de større Facebook har gjort siste årene, og skal i følge grunnlegger Mark Zuckerberg «maksimere meningsfylte interaksjoner mellom mennesker». Zuckerberg sier i en pressemelding at plattformen skal «være bra for brukerne». Facebook vil legge til rette for at innhold som skaper dialog og reaksjoner i form av kommentarer og delinger blant vennene dine, får større synlighet i News Feed.

Samtidig vil Facebook nedprioritere innhold som konsumeres passivt, som for eksempel video og artikler som ikke ber om en interaksjon fra brukeren.

Kritikk for «click bait»

Endringene er en reaksjon på kritikken Facebook har møtt rundt økningen av innhold av typen «click bait», eller «engasjement-agn». Det er poster som brukes for å få folk til å kommentere innlegg uten en meningsfylt dialog. Dette vil Facebook altså vil slå hardt ned på og nedprioritere.

Hva vil dette bety for annonsørene? Er det grunn til panikk?

I følge Adam Mosseri, Head of News Feed at Facebook, vil endringene påvirke markedsplassen i News Feed. Fordi plassen i News Feed er begrenset og Facebook fremover vil vise mer innhold fra venner enn offentlig innhold – inkludert video og andre innlegg fra utgivere og bedrifter – vil Pages generelt få en lavere organisk rekkevidde, videovisningstid og trafikk.

Hvor stor påvirkning det vil få for den enkelte og når endringene vil tre i kraft, gjenstår å se.

For annonsører er situasjonen at konkurransen om synlighet blir større, og kravene til innholdet på plattformen øke. Kommersielle aktører vil nok med tiden oppleve at den organiske synligheten vil dale ytterligere. Betalt annonsering blir essensielt for å nå ut til målgruppen, i enda større grad enn nå.

Godt, datadrevet innhold som oppleves relevant for målgruppen har alltid vært viktig, og betydningen av dette vil bare øke. Vi i Mindshare ser på dette som en mulighet til verdiøkning for annonsørers markedsføring på Facebook. Og vi må være knallharde på at det vi kommuniserer på Facebook er av kvalitet: med fokus på færre, større og bedre kampanjer.

Blogginnlegget er skrevet av vår sosiale medier-rådgiver Henriette Skådinn. Ta gjerne kontakt med henne om du trenger råd om hvordan bedriften bør bruke sosiale medier på best mulig måte.