OL-festen er over for denne gang. Og ikke var det bare en fest for Norge som leverte det beste OL noensinne, men den ga også TVNorge den beste perioden i kanalens historie.

Er det en ting som er hellig for nordmenn så er det vinteridrett, og vinter-OL er vår hellige gral. I dagene OL ble sendt var 60 prosent av befolkningen innom en av de tre kanalene som sendte OL, altså TVNorge, Eurosport NO og Eurosport Norge.

– I snitt så hver nordmann tilsammen 63 minutter daglig på de tre OL-kanalene. Dette ga Discovery Networks Norway en andel av den totale TV-seeingen på nesten 50 prosent. Dessverre så viste det seg at DNN hadde problemer med å få kodet opp seeingen som ble konsumert via deres egne applikasjoner, som streaming-tejnesten Eurosport Player. Så seertallene er da uten denne seeingen, så de reelle tallene er trolig enda høyere, sier Brodcast Director i GroupM, Glenn Engebretsen.

Han antar at det var mange av oss som så Bjørgen, Klæbo & co på arbeidsplasser, på bussen eller hvor det måtte være på Eurosport Player, men det telles altså ikke med i de offisielle seertallene.

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

Reklameformat med splittet skjerm

Da TV 2 sendte fra OL i Torino for fire år siden var det første gang en kommersiell TV-kanal hadde OL-sendingene. Den gangen var sjokket over TV-reklamer i øvelsene større. Når en kommersiell aktør skal sende et så stort og viktig arrangement, så ser Ola Nordmann etter feil med lupe.

– DNN viste seg å være oppgaven verdig og leverte et godt TV-produkt. Det var et lite feilskjær en av de første dagene, hvor et reklamebreak ble lagt under en av skytingene på skiskytingen. Engasjementet lot ikke vente på seg blant seerne, og dette ble raskt korrigert. Splittet skjerm er et reklameformat som er relativt nytt i Norge og oppfattes som mer seervennlig enn vanlige reklamebreak. Undersøkelser viser også at reklameoppmerksomheten på «split screen» er høyere enn på normale reklamebreak, så dette er positivt for både seerne og annonsørene, forklarer Engebretsen.

NRK slang seg med på mulighetene

TVNorge hadde ikke bare sendinger fra selve øvelsene, men også studiosendinger med Jon Almaas og Anne Rimmen som programledere.

– OL-kveld ble sendt fra 20.00 til 21.30 og hadde i snitt 263 000 seere, som er et bra antall. NRK hadde også seks kveldssendinger med Helt Ramm: Vinter-L-OL, som trakk 440 000 seere i snitt, fortsetter han.

OL som promomaskin for vårens programmer

Kanaler som sender store idrettsarrangementer kapitaliserer ikke bare på dette under selve arrangementet. OL for DNN er også en gigantisk promomaskin for vårens programmer.

– Allerede underveis i lekene så vi styrken i denne promokraften, med neste 500 000 seere på Ylvis-brødrenes «Stories from Norway». Dette og andre sterke konsepter som «71 grader nord», «Helt perfekt», «Neste sommer» og «Eliteserien» kommer trolig til å gi DNN en meget god vårsesong, avslutter broadcast-direktøren.

Interessert i å vite mer? Ta gjerne kontakt med noen av våre rådgivere her!

Her er oversikt over de mest sette OL-sendingene på TVNorge: