Innen 2021 vil det være solgt flere digitale stemmeassistenter, som for eksempel Amazons Alexa, enn det finnes mennesker på jorda. I Mindshares podcast, «Open Mind», testet Jonny og Kim-André shopping med Alexa, og de ble overrasket over hva som havnet i handlekurven.

Å bruke stemmesøk blir stadig mer vanlig, men selv om vi er et av landene som har flest smarttelefoner, så henger vi langt etter når det gjelder bruk av stemmesøk. Dette er temaet for februar-episoden av Mindshares podcast «Open Mind».

Der snakker Jonny Svarliaunet og Kim-André Sundal Rønning om tallene som viser at kun 11 prosent av oss bruker stemmeteknologi månedlig, og kun 22 prosent har brukt det minimum 1 eller 2 ganger – totalt! Hvis vi sammenligner med resten av Europa som helhet, Asia og USA er dette ekstremt lite, hvor månedlig snitt ligger på mellom 40 og 50 prosent.

Les mer om dette i Mindshare UK sin «Speak Easy»-rapport

Generasjon Z søker mer med stemmen

Ser man til den yngre målgruppen (spesielt unge menn, 18-29 år), er bruken en helt annen. Der er det 20 prosent som bruker stemmeteknologi ukentlig og 29 prosent som bruker månedlig. Tallet øker lenger ned man går i alder.

Mye tyder derfor på at stemmeteknologi er på vei opp, og det kommer med ungdommen og generasjon Z, som er oppvokst med dette. Siri ble lanser på norsk i 2015 med iOS9 men har vært tilgjengelig fra 2010.

Les også: 5 grunner til at du vil bruke stemmesøk

Bestille varer gjennom digitale assistenter

Nå har også Amazon åpnet for at sin assistent Alexa (som for øvrig vant den amerikanske Super Bowl-reklame-kåringen til AdAge i 2018) her hjemme i Norge.

Alexa åpner en helt ny shoppingverden.

I første omgang gjennom appen Alexa og tredjepartssystemer som Sonos og lignende.

Jonny og Kim-André hadde Alexa som gjest og testet hvordan det er å bestille varer direkte gjennom den digitale assistenten. Problemet her er forhåndsvalgte merkevarer. Så da de Kim-André bestilte deo, så valgte Amazon hva slags deo han skulle få, og han endte opp med intet mindre enn en 6 pak med «Degree Men Dry Protection 48 Hour Antiperspirant, Cool Rush.

Så lenge du ikke sier at du vil ha en spesifikk merkevare blir det valgt for deg. Søkemotoroptimalisering og hylleplassering blir nok billig i sammenligning med å ligge på toppen av Amazon sitt varerepertoar.

Interessert i å lære mer? Kim-André Sundal Rønning kan bookes til å holde foredrag om stemmesøk, barrierer og bruk i Norge anno 2018.  Ta kontakt dersom du er interessert i å vite mer om hvordan du kan sko deg for tiden som kommer!