LinkedIn har kommet med en oppdatert versjon av Audience Network. Dette gir annonsører mulighet til å bruke LinkedIns native mobil ads, Sponsored Content, på andre publisisters nettverk, og utvider dermed rekkevidden sin med over mange tusen websider og apper.

Facebook og Google har i flere år tilbudt publikumsnettverk for å sikre mer målrettet annonsering, selv utenfor sine egne ‘walled gardens’. Så sånn sett er ikke dette noen nyhet. Men LinkedIns fordel er at brukerbasen er unik. I tillegg styrkes LinkedIn Audience Network av moderselskapet Microsoft sitt utvidede nettverk.

Les også: Microsoft kjøper LinkedIn: hva betyr det?

Fem store ad servere

Gjennom Microsofts nettverk vil LinkedIn sitt Audience Network ha en enda bredere rekkevidde enn tidligere (gjennom for eksempel MSN og Outlook), som gir annonsører flere måter å retargete brukere utenfor plattformen.

LinkedIn jobber med fem store adservere for mobil: AppNexus, Google Ad Exchange, Sharethrough, MoPub og Rubicon, for å vise annonser på tvers av ulike publisister på engelskspråklige markeder, inkludert USA, Storbritannia, Canada, Australia og India.

Vises kun til LinkedIn-medlemmer

LinkedIn bakgrunnsjekker partnerpublisister for å sikre at de er i tråd med annonsørernes guidelines og kvalitetsstandarder. Med fokus på Brand Safety, så skal annonsørere kunne velge hvike nettsider og apper de vil være på, samt at de kan ekskludere og blokkere nettsider og apper (blacklist) eller laste opp en egendefinert whitelist med domener de ønsker å være synlig på. Kampanjene vises kun til LinkedIn-medlemmer, noe som gjør at annonsører kan være sikre på at annonsene bare vil vises til ekte mennesker – med relevant bakgrunn knyttet til yrke- industri, etc. LinkedIn gir annonsørene unik målretting og treffer litt over en million brukere i Norge, altså 25% av internet-befolkningen.

LinkedIn Audience Network rulles ut globalt først i alle engelskspråklige land og er en videreutvikling av en betaversjon som ble lansert tidligere i år, der over 6 000 LinkedIn-annonsører var med. Disse annonsørene så i gjennomsnitt 3-13 % økning i unike visninger og opptil 80 % økning i unike klikk.

Kost per klikk

Prisene i Audience Network er basert på kost per klikk. Derfor betaler annonnsørene for de klikkene som sender medlemmene av nettverket til annonsørens landingsside. Visningene og branding-effekten får man så å si gratis i tillegg.

Lurer du på om dette er noe for deg og din bedrift? Ta kontakt med digitalrådgiver i Mindshare, Christophe Pons, for mer informasjon.