Amazon har lansert sitt eget sosiale medie, med integrerte shoppingmuligheter. Det nye mediet Spark skal naturligvis sikre at potensielle kunder får enda lettere tilgang til å handle i nettbutikken til Amazon.

Spark gir brukerne en generell nyhetsstrøm med livsstils- og produkt-bilder. Man kan like og kommentere. Høres det kjent ut? Det burde det, ettersom det virker å være inspirert av Instagram.

Sosial shopping

Når brukerne registrerer seg må de blant annet velge minimum fem interesser. Disse interessene blir så brukt for å gi brukerne en tilpasset nyhetsstrøm med produkter, bilder og inspirasjon. Når det dukker opp et produkt man kan kjøpe på Amazon i nyhetsstrømmen, vil man med ett klikk komme til produktsiden på Amazon.

I motsetning til annonsene på Instagram og Pinterest er Spark direkte lenket til en nettbutikk. Dermed har Amazon mulighet til kun å vise produkter som er på lager, der de andre sosiale mediene kan risikere å vise utsolgte produkter.

Det er ennå ikke mulig for bedrifter å betale for annonsering på Spark, men vi antar det kommer ganske snart.

I USA starter over halvparten av produktsøk direkte på Amazon, ikke på tradisjonelle søkemotorer som Google. Amazon er USAs største nettbutikk. Når de nå får utvidet sitt tilbud til potensielle kunder med visuell inspirasjon og direkte shoppingmuligheter i en sosial kanal, har de potensial til å øke salget sitt ytterligere.

Appen er foreløpig kun tilgjengelig i USA.

Les mer på TechCrunch.