David Shing i AOL snakket på NextM i Stockholm i mars om vår digitale fremtid. Et av poengene hans var at merkevarer bør la seg hacke av brukerne og kunder.

David Shing, eller Shingy, som han går under, er AOLs Digital Prophet (ja, det er tittelen hans). På konferansen NextM i Stockholm, arrangert av GroupM, var fokus på hvordan vi, både forbrukere og merkevarer, i fremtiden vil bli styrt av data og digitalt innhold. Dette var naturligvis midt i blinken for Shingy, som snakker på inn- og utpust om alt digitalt.

De nye P’ene

Mange av oss kjenner de fire P’ene i markedsmiksen: Product, Price, Place & Promotion. Shingy mener denne markedsføringsteorien er utdatert, og at de nye P’ene nå er Platform, Performance, Pedigree & Partnership.

Han begrunner det blant annet med at 70 % heller vil lese om en merkevare enn å bli eksponert for annonser. De unge voksne vokser opp i og på en skjerm, de vil underholdes.

– Merkevaren din må være en opplevelse. Shingy mener du må la forbrukerne hacke merkevaren din så de kan gjøre den til sin egen. Slik får du den viktige merkevarepraten i sosiale kanaler.

Caress of the Gaze

Artisten og designeren Behnaz Farahi har laget det Shingy beskrev som en av de mest skremmende tingene han har sett. Det er et 3D-klesplagg som endrer og beveger seg avhengig av responsen hos den du snakker med. Sensorene i plagget registrerer hvor den du snakker med fester blikket. Plagget reagerer slik sett på følelser. Se en video om hvordan plagget beveger seg her.

Dagens sitat fra Shingy:

– If you obey all the rules you miss a lot of fun.

Den tredje digitale bølgen

Mindshares egen Norm Johnston har tidligere påpekt at den tredje digitale bølgen er over oss, der alt blir knyttet til internett. Den forrige bølgen var mobilen, men allikevel er det mange annonsører som ennå ikke har tatt den digitale utviklingen inn i sin forretningsdrift.

Johan Eriksson fra Google snakket på NextM om hvordan mange annonsører fortsatt ikke har tatt den digitale utviklingen inn over seg. Mange har for eksempel nettsider som ikke er tilpasset kundenes verden, der mer og mer foregår på mobil. Hans budskap var å tenke på kundereisen. Hvorfor har bedrifter fortsatt ikke nettsider og nettbutikker som er best på mobil? Tenk brukeropplevelse og tilgjengelighet. Her kan du teste hastigheten på nettsiden din ved hjelp av Googles verktøy.

Din personlige assistent

Google viste også frem Google Assistant. Det er ingen tvil om at denne appen vil være et verdifullt hjelpemiddel for mange. Du snakker til den, og den finner svaret. Den lærer seg også hvem du er og hvem du kjenner og hva du liker. Google Assistant kan brukes når du ikke selv har mulighet til å taste på mobilen, for eksempel i bilen eller når du lager mat. Men det viktigste bruksområdet er etter vår mening for mennesker som har større utfordringer i hverdagen. Dersom du har vanskeligheter med å lese eller skrive, for eksempel. Da skriver Google Assistant e-poster for deg, og sender dem til den du vil. Hvis du synes tekniske produkter som smarttelefoner eller nettbrett er en utfordring er det bare å be assistenten din om hjelp. Hun finner ut hvordan været blir i morgen og når tannlegetimen din er.

Ta gjerne kontakt med oss om du vil lære mer om hvordan du og ditt firma kan henge med i den digitale utviklingen!

Bilde av Tomas Tomasi
Tomas Tomasi, Digitaldirektør i Mindshare

Foto av Shingy: Jacob Nordström (@foto.jacob).