Mindshares Reklameanalyse viser at ca 30 % synes reklame ofte eller alltid er irriterende, og TV-reklame er en av synderne. Vi jobber alltid for å minske denne andelen, men i vår uhøytidelige test av Super Bowl-reklamer opplevde vi dessverre disse som en versting når det gjelder irriterende reklame.

Dette innlegget ble opprinnelig publisert på Medier24, der kan du lese hele saken.

Høye forventninger som brast

Rett etter årets Super Bowl gikk av stabelen mellom New England Partiots og Atlanta Falcons, samlet ansatte i Mindshare seg for å ha en uhøytidelig kåring av årets beste og verste Super Bowl-reklamer.

Vi hadde høye forventinger til årets filmer, spesielt siden kostnadene for en 30 sekunders-spot er antatt å være rundt USD 5 millioner, det vil si omtrent 42 millioner kroner. Nettoomsetningen på Super Bowl-reklamene i 2017 er dermed høyere enn hele TV 2 sin reklameomsetning i 2016.

Vi ble dessverre ikke særlig imponerte over reklamefilmene i år.

Vi ble lei reklame

Vi fikk hjelp av Pål Listuen i Polling & Statistics med å samle inn data fra avstemningen og analysere svarene våre. Han kunne fortelle at vi tydeligvis gikk lei og ga dårligere og dårligere score jo flere reklamer vi så.

Dette viser nok en gang viktigheten av god reklame. Dette gjelder kanskje særlig når man er i et modus hvor man ønsker og forventer å bli underholdt. Alle våre favoritter leverte på kriteriet høy underholdningsfaktor.

Årets topp 3

Mindshare sine tre favoritter var alle med kjente personer, tilfeldig eller ikke? Her er de:

  1. Avocados from Mexico
  2. Bai Brands
  3. Kia

Jeg jobber som analytiker, og vil trekke frem noen elementer som årets vinner leverer på, og som våre undersøkelser viser at er kritiske for at reklamefilmen skal få den ønskede effekt:

  • Differensiering: «Avocados from Mexico» skiller seg ut. Ingen av de andre reklamene kan sammenlignes med denne.
  • Humor: Filmen spiller på humor, noe som passer inn i settingen rundt Super Bowl. Du skal slappe av, kose deg med mat sammen med venner, og du ønsker å bli underholdt.
  • Musikk: Den har en kjenningsmelodi som fester seg i hukommelsen.
  • Branding: Produktet er sentrum av historien.

Når «Avocados from Mexico» leverer på disse områdene gjør det at reklamen er enkel å forstå og blir husket.

Dette er en forkortet versjon av innlegget som opprinnelig ble publisert på Medier24. Det kan du lese i sin helhet på Medier24 sin hjemmeside.

Ta gjerne kontakt med markedsanalytiker Christian Nordby Bø om du vil se på mulighetene for innsikt og analyse.

Bilde av Christian Nordby Bø
Christian Nordby Bø er markedsanalytiker i Mindshare