Er du en av de mange som ser på Farmen Kjendis, eller er du en av dem som venter på at det skal være over så du slipper å se mer om Aylar, Vendela og Linni? TV 2 jubler i alle fall over programmet, som står for hele 20 % av kanalens totale reklameleveranser i januar.

Fabelaktig januar for TV 2

Kanalen økte sine andeler med nesten 30 % i januar 2017 sammenlignet med i fjor. 28,4 % av all TV-seing i januar var på TV 2 sine kanaler.

GroupM sin TV-sjef Glenn Engebretsen forteller at Farmen Kjendis har stått for en stor andel av reklamene hos TV 2.

– Når vi ser på alle sendingene til Farmen Kjendis og tilhørende reklamespotter før, under og etter er verdien av disse reklamespottene hele 65 millioner kroner brutto, sier Glenn Engebretsen.

Reklametretthet?

Rema 1000 sto for en stor del av reklamevisningene på TV 2 i januar. De har kjørt alle reklamefilmene sine i januar på TV 2, ingen av de andre TV-kanalene.

– Hele 10 % av varelageret til TV 2 gikk til én aktør. Rema 1000 var tilstede i nesten alle reklamebreakene til TV 2, sier Engebretsen.

Han sier at Rema 1000 sitt mediebyrå InSight begrunner 100 %-avtalen med at de ønsker høy synlighet på kanalene de er i.

– Men når Rema 1000 har ligget med opptil to-tre filmer i samme break, snakker vi heller om en så høy frekvens at seerne opplever en reklametretthet i stedet, mener Engebretsen.

Stor nedgang hos NRK

Den gjennomsnittlige TV-seingen per person i Norge gikk ned fra 217 minutter i januar i fjor til 193 minutter i 2017. Dette er en stor nedgang, men vi ser altså godt over tre timer hver dag fortsatt. De kommersielle kanalene hadde kun en liten nedgang på tre minutter, fra 100 til 97 minutter.

NRK mistet ca 20 % av sin seing målt i antall seerminutter i januar 2017 sammenlignet med 2016. Men – tallene fra NRK sin nettseing er ikke en del av målingene. Mindshares TV-sjef Thomas Høiby påpeker at mange nå strømmer i stedet for eller i tillegg til å se programmer på lineær TV. Han ser frem til neste år, når både lineær TV, opptaks-seing og strømming skal måles i ett og samme system.

Høiby mener det ikke lenger finnes lavsesong for TV, men at det er stort press på alle kanalene for å vise kvalitetsprogrammer hele året. En av seriene som ikke har innfridd forventningene er NRKs Valkyrien.

NRKs dramasjef Ivar Køhn sier til Dagbladet at det er vanskelig å fenge alle, og at ikke alle liker at serien er veldig annerledes og spesiell. Thomas Høiby er enig i at det kan være en av forklaringene.

– Valkyrien er definitivt ikke en tradisjonell norsk TV-serie, men jeg tror ikke dette er den eneste forklaringen på seerfallet hos NRK. TV 2 har rett og slett hatt mer populære programmer, med Håndball-VM og Farmen Kjendis.

Tøff januar for TVNorge

Hovedkanalen til Discovery-gruppen hadde en markedsandel på bare 5,5 prosent i januar. Mindshares TV-sjef mener dette har flere forklaringer.

– Discovery har flere kanaler enn før, med mer spredning av seerne, for eksempel på Fem og Max. En annen utfordring er at TVNorge rett og slett ikke har hatt gode nok programmer i starten av året, sier Thomas Høiby.

– De har blant annet styrket humor-satsningen sin og fått Jon Almaas og Atle Antonsen i staben, men det ser ut som om de har vært for trege med å få på kvalitetsprogrammer.

Thomas Høiby mener den nye realityserien på TVNorge, Dødens tjern, burde hatt mange flere seere, siden den ble sendt i peak prime time – det tidspunktet flest ser på TV.

Premieren på Dødens tjern toppet seg med 245 000 seere, men mange falt av etter den første reklamepausen. Realityserien endte med et snitt på 190 000. Det kan tyde på at programmet ikke fenget seerne, mener Høiby, ettersom konkurransen fra de andre kanalene ikke var spesielt stor på samme tidspunkt.

Ta gjerne kontakt med vår Broadcast Director Thomas Høiby om du ønsker rådgivning.