GroupM Nordic skal benytte kunstig intelligens for å gjøre reklame mer relevant for forbrukerne, og mer verdifullt for annonsørene.

Det nye samarbeidet med IBM Watson skal utnytte kunstig intelligens (AI) i både medieplanlegging og annonsering. Watson er en kunstig intelligens som er i stand til å analysere alle former for data, som tekst, bilder, lyd og video. Det er også mulig å bygge applikasjoner i systemet.

Programvaren, som er basert på psykologisk og lingvistisk teori, kan blant annet analysere oppslag på sosiale medier. Ut fra ordvalg og setningsoppbygging kategoriserer den våre verdier og personlighetstrekk. Dette kan bidra til færre irrelevante annonser for forbrukeren og bedre deres opplevelse av merkevarer.

Bedre resultater for kundene

Det store volumet av data er utfordrende for markedsførere. GroupM laster nå opp store mengder data til IBM Watson Analytics, og bruker systemet til å gjenkjenne mønstre og trender i dataene.

Med denne innsikten kan vi vurdere når og hvor annonsene bør ut. Ved å se på responsen på annonsene bruker vi systemet for å vurdere kvaliteten på teoriene våre om hvor og når, og optimerer plasseringene. Testene vi har gjort sammen med IBM har vist en økning i konverteringsraten på opptil 50 %.

Du kan lese mer om samarbeidet og hvordan GroupM benytter Watson her.

Ta gjerne kontakt med Mindshare sin Head of R&D Ludvig Yttergren om du vil høre mer om mulighetene.