Det er for tiden høyere etterspørsel hos annonsørene enn det er seere hos TV-kanalene, og alle kanalene er nå utsolgt i januar. Det betyr at februar også begynner å fylles opp.

Til tross for noe fall i TV-seingen i 2016 er det ingen større endringer i varelagrene til kanalene. Men når seertallene går såpass mye mer i bølgetopper og -bunner enn tidligere, blir det vanskeligere for kanalene å estimere seertall. For annonsører betyr dette at kampanjer må bestilles lengre tid i forveien enn før for å få plass. Vi anbefaler våre kunder å beregne 6-8 uker fra godkjent plan til kampanjen skal på.

Kanalene sliter fortsatt med å få totale tall på seingen. Vi gleder oss til 1.1.18, da vil både lineær TV-seing og strømming måles i samme panel.

Internett uten TV-boks fra 2017

Get og Canal Digital har lenge forhandlet med Forbrukerombudet, som mener det er ulovlig å tvinge forbrukerne til å måtte kjøpe tilgang til både bredbånd og TV-sendinger. Dette betyr at kundene fra januar 2017 selv kan velge om de vil ha tilgang til begge tjenester. Det er forventet at en del vil si opp boksen, siden tilgang på strømming er så stor, men det gjenstår å se om så mange forbrukerne vil gi opp lineær TV selv om de får muligheten til det. Vi tror ikke det blir et rush av oppsigelser.

Aktører som HBO og Netflix får nå flere muligheter til å skaffe seg kunder, og Amazon lanserte sin strømmetjeneste Prime Video for kun et par uker siden. I følge Aftenposten er det både fordeler og ulemper med Amazons norske variant av Prime Video, men med en såpass lav pris som USD 2.99 pr måned vil det neppe bidra til å utkonkurrere lineær TV med det første. Innholdet er heller ikke så stort foreløpig, og norsk tekst mangler.

TV 2-distribusjon hos Get i forhandling

I starten av 2016 opplevde Canal Digital-abonnenter svarte skjermer på blant annet TVNorge og Fem, ettersom det tok lang tid før Discovery og Canal Digital ble enige om en distribusjonsavtale. Det samme kunne ha skjedd på nyåret med TV 2s kanaler, men denne gang for Get sine abonnenter. TV 2 og Get kom heldigvis til enighet om ny avtale rett før jul.

2017 vil by på en rekke nye programmer hos de norske kanalene, i tillegg til flere store sportsbegivenheter. Det blir spennende å se hvordan dette vil påvirke TV-seingen hos det norske folk – hvordan de ser hva.

Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål om TV-markedet eller trenger annen medierådgivning.