Behavioral Mapping er et av de nyeste verktøyene i markedsførernes verktøykasse. Med dette verktøyet og denne metoden vet vi snart bedre enn deg selv hva du ikke visste du snart skulle gjøre, eller hadde tenkt til å kanskje vurdere, eller plutselig kom til å tenke på at… Hva innebærer det for oss som markedsførere? Og oss som konsumenter?

Hver dag genererer hver og en av oss en uhorvelig mengde data, gjennom bruken av smarttelefoner, nettbrett og wearables. I følge Norm Johnston, Mindshare sin globale digitaldirektør, er mengden data i verden anslått til å stige fra 4.4 zettabyte i 2015 til 35 zettabyte i 2020. Det sier oss ikke så mye mer enn at det er vanvittige datamengder som allerede eksisterer, og som skal syvdobles over de neste fire-fem årene.

The Internet of Things

En av de sentrale drivkreftene bak dette er fremveksten av tingenes internett. Stadig flere gjenstander kobles mot verdensveven og sender data ut i universet. Dataene beskriver hvordan vi har det, hva vi trenger, hvor godt vi sover, hvor vi går, hvem vi er sammen med, hva vi kommuniserer, og ironisk nok hvor ofte vi er flinke å logge av internettet for litt mindfullness og kvalitetstid.

Disse dataene kan fanges, sammenstilles, struktureres og føres inn i segmenteringsmodeller, profileringsverktøy og prediksjonsmotorer. Dette gir merkevarer og markedsførere enda bedre muligheter for å påvirke deg og meg til å endre litt på atferden vår. Å velge det ene fremfor det andre. Litt oftere.

Med mobilen som utgangspunkt, som de fleste av oss nå har grodd fast i kroppen som en ekstra vital kroppsdel, kan markedsførere allerede nå bygge en implisitt og integrert tilstedeværelse i vår hverdag. Vi kan legge til rette for en sammenkoblet og kontekstavhengig opplevelse, tilpasset og skreddersydd den enkelte av oss.

Dette gjøres gjennom det som blir kalt «Behavioral Mapping», eller adferdskartlegging. «Real-time» kontekstuelle data kobles med «real-life» adferdsprediksjon og profilering. Formålet er å skape enda mer personifiserte og «usynlige», men relevante, opplevelser relatert til merkevarer. Mulighetene er endeløse og jeg digger det. Jeg er en tech-nerd med et elsk/hat forhold til alt mulig som er oppkoblet. Jeg liker mulighetene. Elsker å dvele ved og diskutere mulighetene som Big Data, tingenes internett, roboter og maskinlæring åpner for innovasjon, kreativitet og nye mediale bruksområder.

Men samtidig skremmer det meg også.

Hva med personvernet?

Jeg sitter med en snikende følelse av at teknologi-toget kjører i langt høyere hastighet enn vi mennesker noen gang vil være i stand til å løpe. Temaer som personvern, datasikkerhet og samtykke må drøftes sønder og sammen.

De fleste av oss har opplevd å klikke lettere frenetisk på «I Agree«-knappen, når den eviglange sakprosaen om vilkår og betingelser plutselig popper opp på skjermen i fontstørrelse 3 og hindrer oss i å sjekke Face, Insta eller å logge på smarttelefonen. Vi gir lekende lett tillatelse til å bruke all mulig slags data, uten en tanke på implikasjonene. Vi gir enormt mye tillit til at dataen om oss selv behandles med en god dose fornuft og respekt. Vi trenger en «Big Mama», og ikke en «Big Brother»i fremtiden.

Den 24. november arrangerer Mindshare Norge et heldags-event kalt The Huddle. Huddle er en anti-konferanse, hvor fokuset er på deltakelse, diskusjoner, prøving, testing, lek, moro, lytting, observering og å utfordre etablerte tankesett. Det blir en helt ny arena for faglige diskusjoner, og vi har blant mye annet invitert et belgisk tech-selskap kalt Sentiance som vil la oss få et innblikk i Behavioral Mapping. Hva det er, hvordan det kan brukes og hva man må være obs på. I tillegg vil også juridiske rådgivere fra Schibsted delta i sesjonen, for å kaste lys på de rettslige og etiske grenselinjene i dette.

Hele programmet kan sees her.

Du kan melde deg på arrangementet her.

Kontakt meg gjerne om du vil ta en prat om mulighetene og utfordringene med Behavioral Mapping.