Filmen After Ad gir et fremtidsscenario som kanskje ikke er langt fra virkeligheten – en fremtid der all reklame er forbudt.

anti-konferansen Huddle 24. november skal vi diskutere om dette fremtidsscenarioet er reelt, og hvordan vi i så fall kan møte det.

Året er 2016 og klimaendringer, helseproblemer, overvekt og økende gjeld gjør at FN innsetter en Verdenspresident for å finne en løsning på problemene. Forskere mener de globale utfordringene skyldes overforbruk som følger av reklame.

Løsningen er åpenbar. Man må innføre restriksjoner for å kontrollere annonsører, noe som blir Verdenspresidentens mandat. Dette medfører en omfattende endring for merkevarer, medier, forhandlerledd og forbrukere. Hvordan vil disse bli påvirket når man gradvis forbyr reklame, kanal etter kanal?

Reklameforbud trer i kraft

2016

Det har aldri vært lettere for merkevarer å snakke til forbrukeren. Men det er mørke skyer i horisonten, nå som en ny Verdenspresident er valgt for å få bukt med reklamens påvirkning.

2018

All tradisjonell reklame blir forbudt i alle land, inkludert TV, print, radio, utendørs og digitale kanaler. Merkevarer, medier, forhandlere og forbrukere må tilpasse seg den nye virkeligheten.

2020

Et totalforbud mot betalt reklame blir innført. Sponsing, butikkmateriell, annonsørfinansiert innhold og produktemballasje er begrenset til kun nytteinformasjon.

2022

Verdenspresidenten innfører Rotterdamprotokollen, som markerer en slutt for alle merkevarer. Prisparitet er innført og innpakning er lik for alle produkter. After Ad-æraen begynner.

Hvorfor After Ad?

Hvor godt forberedt er din bedrift for fremtiden? Mindshare laget After Ad for å hjelpe våre kunder å identifisere og utvikle strategier for fremtiden – før de trenger dem.

After Ad er ikke vårt syn på fremtiden, det er et dystopisk scenario for å få folk til å reflektere over utfordringer som kan ligge i horisonten. Den belyser problemer som ad blocking, forbrukerapati, synkende reklameeffekt, overflod av data, personvern, og økonomi-, helse- og klimautfordringer som følge av overbruk.

Dette er alle ting som kan påvirke fremtiden for annonsører, så vi laget After Ad for å hjelpe våre kunder til å finne løsninger før problemene oppstår.

Kom på møtet om After Ad på Huddle, og bli med i debatten gjennom visning av filmen.

Les mer om andre temaer vi skal diskutere på Huddle: