Vedlikeholder og utvikler du appen din på riktig måte også etter lansering? Dette er et av de viktigste spørsmålene man kan stille seg selv som appeier.

Bruker folk appen din? Undersøker du jevnlig hvordan og hvor mye de bruker den? Og hva de bruker den til? Og om den oppfyller brukernes behov?

Mobiltelefonen er blitt en forlengelse av oss selv, og med en app får brukeren en mer intim opplevelse med en merkevare, et produkt eller en tjeneste. Dette gjelder særlig i forhold til en vanlig nettside.

Intim og personlig informasjon i appen

Enkelt sagt blir du som appeier invitert med inn i mange private sfærer – på fest, i viktige livsbeslutninger, og til og med til sengs. Dette gjør også at brukernes krav til appen er skyhøye, og at den må oppfylle svært spesifikke behov. Dette er viktige ting å huske på når du utvikler en app. Til gjengjeld får du tilgang til en skattekiste av informasjon om brukerne, som så kan brukes til videre markedsføring og produkt- og forretningsutvikling.

På verdensbasis bruker vi 90 % av tiden vår på telefonen i ulike apper. Ifølge Interaction 2016 er Topp 10 dominert av Facebooks og Googles apper, nemlig Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp (eies av Facebook) og Gmail, Search, Maps og YouTube (eies av Google).

Tenk data, analyse og implementering

Det er ikke er nok at et appbehov i markedet blir dekket. Det er ikke nok å ha utviklet en app som appellerer til brukerne. Det er ikke nok at folk laster ned appen ved lansering. Det viktigste å huske på er hva som skjer etter at appen er lansert, og hvordan denne kunnskapen knyttes til forbrukernes behov. Tilkobling er nøkkelen her.

Ofte ser vi i Mindshare dessverre at man ikke benytter kunnskapen man får ved å stille spørsmålene over. Appens relevans for brukerne forsvinner sakte, hvorpå behovet for og bruken av appen ryker ved neste oppdatering på telefonen.

Ved å bruke din egen sunne fornuft og tilsette litt innsikt fra de generelle, men enkle trinnene nedenfor, kan du som appeier få oversikt over om du allerede gjør alt riktig, eller om du burde vurdere økt vedlikehold eller et eget prosjekt for appen.

  1. Undersøk dataene dine, og se om du kan finne trender og muligheter til å tilfredsstille kundene. Det kan være knyttet til om funksjonene fungerer som de skal, eller hvordan du kommuniserer med brukerne via appen.
  2. Vær kritisk og vurder om dataene gir det riktige bildet. Her kan du med fordel gjennomføre en brukertest via appen, dersom du skulle mistenke at dataene ikke er fullstendige.
  3. Vurder hvilke data, trender og muligheter du vil jobbe videre med slik at de tilpasses egenskapene appen din skal ha. Tenk på behovene appen din oppfyller, og/eller om den skal dreies i en ny retning basert på eventuelle nye bruksmønstre. Snakk med og kommuniser med kundene basert på data, trender og muligheter du identifiserer gjennom disse punktene.

Kommuniser bedre med brukerne

Her er noen ideer til hvordan du kan optimalisere interaksjonen med brukerne via appen.

  1. Smarte push-varslinger er kritisk, fordi vi alle er lei av uviktige push-meldinger fra appene våre og derfor slår dem av. Varslene kan tilpasses den enkelte bruker basert på dine app-segmenter, for eksempel om brukeren har foretatt et kjøp via appen, demografi, type enhet eller engasjement. I tillegg kan du teste kommunikasjonen etter hvilke parametere du ønsker å måle.
  2. Prediktiv verdi: Hvis du begynner å optimalisere appen din, finnes det nå teknologier tilgjengelig i markedet som kan hjelpe deg med å forutsi brukernes bruksmønstre basert på konverteringer, engasjement eller lignende. I de fleste tilfellene er det bare fantasien som setter grenser. Disse teknologiene kan igjen hjelpe deg med å forbedre dine smarte varslinger og muligens gi dine mobilmarkedsføringsplaner et fortrinn med hensyn til innsikt og mulige kjøp.

Og husk at det først er når du knytter dine markedsføringstiltak og plattformer sammen, at resultatene virkelig blir gode. Ta kontakt med Head of R&D Ludvig Yttergren dersom du vil snakke mer om hvordan din bedrift kan jobbe bedre og smartere med markedsføring.

Caset «Si hei til nye Volvo V90», der JCP Ignite laget en app for Volvos lansering av V90, og Mindshare gjorde mediestrategien, finner du her.

Her er noen forslag til verktøy for å håndtere data, og til innsikt og annen inspirasjon: