AdBlock Plus lanserer reklame mot egne brukere og går dermed fra å være portvakt til leverandør av reklame. 

Eierne av AdBlock Plus, Eyeo, annonserte under DMEXCO tidligere i september at de vil tillate reklame til brukere som har blokkert reklame gjennom samme tjeneste. Dette skal skje gjennom et annonstyringsverktøy som de kaller The Acceptable Ad Platform.

Dette betyr at Eyeo flytter seg fra å være portvakt til leverandør av reklame – der de selv setter standarden for hva de anser som akseptabelt, etter egne kriterier. Eyeo tar på denne måten et kutt av inntektene samtidig som de fjerner eventuelle krav til habilitet de tidligere har forholdt seg til.

Negativt fra et brukerperspektiv

Mindshare og GroupM stiller seg kritiske til AdBlock Plus sin ”hvitlisting”-praksis og funksjon som tredjeparts tjeneste. De lager et vilkårlig sett av standarder og tar betalt for det privilegiet. Fra et brukerperspektiv vil det være en negativ opplevelse å se reklame fra en merkevare når du forventer en reklamefri opplevelse. Det kan også oppleves som om merkevaren prøver å omgå brukernes ønskede opplevelse på nett. Selskaper som Google og AppNexus har siste tiden vært linket til selskapet, men gått offentlig ut og benektet dette. De beskriver tjenesten som ”fundamentalt ødeleggende for økosystemet”.

Annonsører bør tenke seg nøye om  

Annonsører bør tenke seg nøye om før de benytter seg av den nye tjenesten. Det kan potensielt lede til negative merkevareopplevelser og ødelegge langsiktige forhold til utgivere. Tiden vil vise om Eyeo vil sette markedsandeler på spill, dersom brukere flytter seg til andre adblock-tjenester som tilbyr en totalt reklamefri web-opplevelse.

Les om erfaringene fra Mindshare sitt diskusjonsmøte om adblock her.

Les om bransjens fire-punkts plan for å imøtekomme adblockerne her.