Twitter har åpnet opp for annonsering mot en emoji. Du kan nå annonsere direkte mot brukere som har tweetet med en bestemt emoji eller samhandlet med tweets som inneholder en bestemt emoji. I tillegg følger Twitter i sporene til Snapchat, WhatsApp og Messenger ved å gi brukerne muligheten til å sette stickers på bilder.

Bruk av emojis kan gi brukerne mer relevante annonser

Emojier er små bildetegn, som uttrykker følelser, humør eller konkrete handlinger.  Med den nye utviklingen på Twitter vil for eksempel pizzarestauranter kunne rette annonser spesifikt mot brukere som har benyttet pizza-emoji i en tweet. Denne målrettingsfunksjonen gir åpenbare muligheter knyttet til følelser, stemning eller produktspesifikk målretting. Emojier med hjerter vil for eksempel være et naturlig element i tweets fra handelsstanden rundt Valentine’s Day.

Sanntidsfeed for både brukere og annonsører

Innføringen av stickers, eller etiketter, som Twitter selv kaller dem, tar dette konseptet et skritt videre. På Twitter er emojis i hovedsak visuelle hashtags. Ved å klikke på en etikett får man opp en sanntidsfeed med alle andre bilder som bruker den spesifikke etiketten, akkurat som en hashtag i et innlegg.

Stickers, eller etiketter, kan hjelpe annonsører med å oppdage trender raskt, og reagere i sanntid. I dag er Twitter imidlertid ikke i stand til å oppgi publikumsstørrelser for bestemte emojis, noe som betyr at testing vil være nøkkelen til å lykkes med en emoji-basert målrettingsstrategi. Emoji-målretting er foreløpig kun tilgjengelig via noen få utvalgte partnere, som AdParlor, Amobee, HYFN, Perion, SocialCode og 4C.

Emoji-brukere twitrer oftere

I løpet av det siste året har Twitter lagt til nye funksjoner i rykende tempo i et forsøk på å utvide brukerbasen og dermed holde aksjemarkedet og investorene fornøyde. Mindshare mener derfor at innføringen av både emoji-målrettet reklame og stickers bør ønskes velkommen av både brukere og annonsører.

For annonsører kan økt målretting basert på emojier og stickers øke merkevaresamhandlingen, særlig i lys av at Twitters egen forskning har vist at emoji-brukere svarer på tweets 20 % oftere enn gjennomsnittet. Selv om 110 milliarder emojier har blitt twitret siden 2014, er det å bruke dem for målrettet reklame helt nytt. Det gjenstår fortsatt en del testing for å fastslå målgrupper og potensielle målrettingsstrategier.

Vil du høre mer om annonsering på Twitter, ta gjerne kontakt med Digital Media Specialist Karianne Brauten.

Følg Mindshare på Twitter.