I august lanserte Instagram en ny funksjon kalt Stories. Dette kan gi Instagram sårt tiltrengt vekst i brukermassen, særlig i forhold til Snapchat. Stories er integrert direkte i brukernes nyhetsfeed, plassert øverst på startskjermen (se illustrasjonsfoto over). Her kan brukerne swipe gjennom ulike Stories fra de profilene de følger, både personer og bedrifter.

Inspirasjon fra Snapchat

Stories-funksjonen har vi allerede hatt en stund i Snapchat. Til og med Instagrams CEO bekrefter at Snapchat fortjener all æren for denne funksjonen. De mest fremtredende likhetstrekkene er at bildene kun er synlige i 24 timer, i tillegg til at man kan leke seg med omtrent identiske muligheter for tekst, figurer og emojis. Til og med navnet Stories er til forveksling lik Snapchats My Story. Et annet element som kan sammenlignes er at den som publiserer Storyen kan se hvilke følgere som har sett den.

Stories gir Instagram mulighet for vekst

Snapchat har på kort tid fått en sterk posisjon i Norge, mens veksten hos Instagram har avtatt. Snapchat fortsetter å øke. Halvparten av den voksne befolkningen i Norge har profil på Snapchat, og 70 % av brukerne er innom daglig (Ipsos Q2 2016). Hver tredje person i Norge bruker Instagram ukentlig. Blant 18-29 åringer er hele to av tre innom daglig.

Stories kan være en vinner for Instagram. Trumfkortet deres er det åpne nettverket, hvor det er langt enklere å finne, følge og knytte kontakter med andre. Med 300 millioner daglige brukere på verdensbasis, mot Snapchats 150 millioner, er Instagram Stories umiddelbart tilgjengelig for et langt større nettverk.

Instagram Stories har som nevnt mange av de samme funksjonene som Snapchat, men har foreløpig ikke noe som kan sammenlignes med Snapchat Lenses (filterne som manipulerer ansiktsbilder). Det vil ikke overraske oss om Instagram etter hvert tar opp kampen også her. Facebook, som eier Instagram, kjøpte tidligere i år opp MSQRD, et selskap som spesialiserer seg på augmented reality tilsvarende Snapchat Lenses.

Instagram Stories for annonsører?

Instagram har foreløpig ikke lansert en annonseløsning for Stories og det er derfor ikke mulig å kjøpe seg plass ennå. Når det kommer vil annonsører sannsynligvis ha tilgang til Facebooks overlegne segmenteringsmuligheter. Innen dette er på plass bør annonsører eksperimentere med den nye funksjonen for å finne ut hvilke typer Stories som fungerer best for deres publikum. Allerede i dag er det algoritmer som styrer hvilke Stories som blir prioritert i feeden, basert på brukerens adferd og interesser. Som ved annen annonsering på Facebook og Instagram vil det dermed være et element av fortjent spredning i tillegg til betalt.

Det er med andre ord fremdeles godt innhold som er det viktigste, både for betalt og organisk spredning.

Vil du lære mer om bruk av sosiale medier, eller trenger du hjelp til annonsering? Ta gjerne kontakt med Iselin Stensrud, Digital Media Specialist i Mindshare.

Iselin Stensrud, Digital Media Specialist
Iselin Stensrud, Digital Media Specialist i Mindshare