Det er nå snart ett år siden Instagram åpnet for markedsføring til sitt svært aktive og raskt voksende globale publikum. I de fleste land er Instagram nå blant de tre mest brukte sosiale mediene, bak Facebook og på linje med Twitter og Snapchat, avhengig av landet.

Enkelheten i den visuelle brukeropplevelsen gjør Instagram til et perfekt medium for underholdning, nye oppdagelser og inspirasjon. Brukerne kan passivt følge venner, merkevarer og personligheter eller delta mer aktivt ved hjelp av ulike emneknagger. Funksjonen for geo-tagging gjør at brukerne kan indikere og se hvor et bilde er tatt.

Kreative bildekampanjer

Jeg må innrømme at jeg i starten var skeptisk til å åpne denne morsomme og kreative bilde- og videoplattformen opp for påtrengende reklamebudskap fra masete selskaper. Heldigvis – slik det er med all godt utført reklame – har det så langt vist seg ikke bare å gi verdi til Facebook som eier og utgiver, men også for brukerne og annonsørene. Et godt eksempel synes jeg er #sheepwithaview, som nå gjennomføres av Visit Norway. Denne morsomme kampanjen rapporter om eventyrene til fem sauer med ulike «personligheter», som reiser rundt i landet. Sauene vises på bilder fra fjelltopper, naturskjønne veier, ved fjorder osv. Noen av destinasjonene er berømte og ikoniske, andre i mindre grad. Jeg legger de sistnevnte til listen over ting jeg vil se, og forhåpentligvis blir det tid til det på reisen min gjennom dette vakre landet.

De aller første annonsørene på Instagram gjennomførte hovedsaklig kampanjer for merkevarebygging og bevisstgjøring. Kampanjene kunne være frittstående eller som en enkel forlengelse av en eksisterende annonsekampanje på Facebook. Mulighetene for integrasjon i en mer performance-drevet kampanjetilnærming var begrensede. Instagram viste seg å være den perfekte plattformen for produktplassering og innholdssamarbeid med bloggere og påvirkere. De fleste merkevarer og byråer har til nå fokusert på inspirerende kampanjer som har utnyttet dette mediets fortellende egenskaper. Dette vil nå endre seg, som følge av et par nyere justeringer i Instagram-produktet.

Algoritmer blir viktigere

Som vi har sett med eksplosjonen av innhold i nyhetsstrømmen på Facebook, vil bildene og videoene vi får se i vår Instagram-feed i økende grad styres av algoritmer fremover. Ifølge Facebook gjøres dette for å øke relevansen for brukerne, men også for å gi dem mer kontroll over hva som blir sett av hvem, hvor og når, i stedet for bare å vise alt innhold i omvendt kronologisk rekkefølge. I dag går brukerne glipp av rundt 70% av innholdet fra personer eller merkevarer de følger.

Dynamiske annonser

En annen viktig oppdatering som passer perfekt med den kontinuerlige integrasjonen med Facebooks annonse-økosystem, er den nylige muligheten for tillegget av dynamiske annonser. Nå kan kommersielle budskap opprettes i sanntid og baseres på brukernes spesifikke atferd og data. Dermed vil Zalando kunne vise deg de fancy røde støvlene også på Instagram. Et nettbasert reisebyrå kan vise deg et fristende bilde eller videoer med oppdaterte flypriser til reisemål du har undersøkt på deres hjemmeside, men ennå ikke kjøpt.

Dette er åpenbart verken nytt eller revolusjonerende, men det vil være interessant å se hvordan brukerne reagerer på dette i et medium som til nå har vært forskånet for denne typen meldinger. Annonser med økt relevans kan komme til å fremstå som mer påtrengende og mindre forfriskende og inspirerende enn før. Mitt tips er imidlertid at folk vil venne seg til dette svært raskt, og at denne virksomheten vil forbli god for Facebook og annonsørene i årene som kommer.

Vi vil utvilsomt se en økning av mulighetene for sanntidsmarkedsføring og videre integrasjon med mer virkelighetsnær visuell teknologi, det være seg gjennom virtuell, utvidet eller blandet virkelighet (VR/AR/MR). Dette vil helt sikkert gi nye muligheter for både merkevaremarkedsførere og performance-markedsførere.

Ha fokus på kvalitet på Instagram

Mitt håp er at merkevarer og deres byråer vil fortsette å respektere plattformens kjernefunksjon og ha fokus på kvaliteten på innholdet som fremmes for kommersielle formål. Se på Instagram som en mulighet til å annonsere på en original og mer kreativ måte. Vi trenger ikke enda en plattform på nettet som teppebombes av hyppig, masete reklame.

Kontakt gjerne Christophe Pons, Digital Media Specialist i Mindshare, om du ønsker råd om hvordan din bedrift kan bruke Instagram i markedsføringen.

Christophe Pons, Digital Media Specialist
Christophe Pons, Digital Media Specialist i Mindshare