I sommer slapp Microsoft nyheten om at de kjøper jobbnettverket LinkedIn for USD 26,2 milliarder. CEO-ene i de to selskapene, LinkedIns Jeff Weiner og Microsofts Satya Nadella, sier at LinkedIn vil forbli uavhengig, men at selskapene vil jobbe tett sammen.

Lettere å nå beslutningstakere i næringslivet

Mye av diskusjonen rundt Microsofts planer om å kjøpe LinkedIn har fokusert på styrkingen av Microsofts cloud-virksomhet. Men oppkjøpet innebærer en rekke nye ting for annonsørene, særlig B2B-annonsører. LinkedIn er en gullgruve av data som kan hjelpe Microsofts enhet for digital annonsering (via AOL) med å nå de svært viktige beslutningstakerne i næringslivet.

Dette nettet av data kan ha stor virkning både på et helhetlig bilde av de profesjonelle brukerne og mulighetene for målrettet markedsføring for annonsørene.

Bedre kapitaliseringsmuligheter

Oppkjøpsnyheten kommer definitivt til å gi LinkedIn bedre muligheter til å tjene penger på nettverket. Dette er særlig viktig etter inntektsfallet på 30 % forrige kvartal. Selskapet har prioritert innebygde annonseenheter i nyhetsstrømmen, som sponsede oppdateringer og In-Mail. Dette utgjør nå 56% av Marketing Solutions-inntektene. LinkedIn har forsøkt alt fra en nyhetsstrøm i Facebook-stil og profesjonelt innhold fra påvirkere som Richard Branson til spam-lignende e-poster med lokkemeldinger som «Hvem ser på profilen din?». Noen av disse strategiene har fungert bedre enn andre. Ingen fungerte godt nok til å hindre at LinkedIn ble kjøpt opp av Microsoft, som åpenbart heller hadde foretrukket å kjøpe opp Salesforce.

Oppkjøpet gir Microsoft en forbrukervendt sosial applikasjon. Oppkjøpet innebærer at LinkedIn kan bygges inn i Skype, Outlook og andre Microsoft-produkter, og på den måten knytte bedrifter tettere sammen.

Mer nøyaktig målretting for annonsørene

For annonsørene betyr dette at Microsoft umiddelbart tar rollen som den fremste aktøren innen B2B-markedsføring og annonsedata for innhold rettet mot profesjonelle. Annonsørene får fire ting:

  • Mer raffinert målretting, særlig for B2B-annonsører
  • Økt rekkevidde med tillegget av LinkedIn-universets 433 millioner brukere
  • Flere kommersielle muligheter via Cortana, Microsofts digitale assistent, da dette er posisjonert som «fagfolkenes» digitale assistent
  • Økt kapasitet for innholdspublisering, som man ikke har lykkes med til nå via SharePoint

Mange spekulerer naturligvis også i at Microsoft kjøpte LinkedIn hovedsakelig av kommersielle hensyn, siden selskapet nå får tilgang til LinkedIns gigantiske kontaktdatabase. Denne gir mulighet for direktesalg til kundene. Da kan de kutte ut eksisterende bedriftspartnere i salgsprosessen.

Et smart oppkjøp av Microsoft

Mindshare mener dette er et smart oppkjøp som vil gi annonsørene en imponerende plattform for B2B-markedsføring. På papiret ser avtalen ut som om den kan revitalisere begge selskapenes digitale annonsevirksomhet. Hvordan annonseringsmulighetene på den felles plattformen vil organiseres og selges nå under ett år siden Microsoft outsourcet sin bannerannonsevirksomhet til AOL-Verizon, gjenstår å se.