SEO (søkemotoroptimalisering) handler om å tilpasse nettsidene dine for søkemotorer som Google, slik at hjemmesiden din rangerer godt når potensielle kunder søker etter varer, tjenester, eller lurer på noe. Er dine nettsider optimalisert for Google?

Her er våre topp tre tips for god SEO:

 

1. Sørg for at siden kan nås av Google

Vi starter med aller viktigste: Google må kunne finne innholdet ditt. Det er mye som kan hindre søkemotorene fra å finne innholdet ditt. Du kan enkelt sjekke om Google finner innholdet ditt ved å bruke Google Search Console, hvor du kan se hvordan Google ser på nettstedet ditt, og om det er innhold den ikke får tilgang til.

 

2. Alle sider må ha en god sidebeskrivelse, en meta description

En sidebeskrivelse, eller meta-description, er teksten som kommer opp under tittelen på siden din i søkemotorene. Denne sidebeskrivelsen hjelper leserne til å forstå hva de kan finne på siden din, så teksten bør være både forklarende og inspirerende. Teksten brukes også av søkemotorene til å forstå innholdet på siden, og må inneholde de rette nøkkelordene. Tenk gjerne på hva folk søker på som er relevant for siden din, og når de søker på det, for å velge rett nøkkelord. Det kan være lurt å bruke relevante ord for din bransje som det er mye søk på, for eksempel sommerferie dersom du driver i reisebransjen. Se eksempel under.

Google-søk på sommerferie
Søkeresultatet for når søk på sommerferie er på topp i Google-søk

 

3. Nettsiden din må være mobilvennlig

Google og de andre søkemotorene legger større og større vekt på om en side er mobilvennlig, og ofte utelater søkemotorene sider fra søkeresultatet fordi de rett og slett ikke kan vises på en mobil. Google endret for eksempel sine algoritmer for søk på mobil i fjor, for å sikre at brukerne kun får opp treff på sider som faktisk er praktiske å benytte på mobil.

Dette betyr at hvis dine nettsider for eksempel bruker lang tid på å laste, så kan du havne langt ned på Googles rangering over mobilvennlige sider.

Test om Google mener nettstedet ditt er mobilvennlig her.

Disse tre tipsene er noen av de viktigste, men langt fra de eneste tingene du må huske på dersom du ønsker å bli funnet i søk. Ta gjerne kontakt dersom du ønsker å lære mer om SEO.

Kontaktinformasjon:
Knut Helge Risheim, Head of SEO i GroupM Connect, telefon 978 88 897,

e-post knut.risheim@groupm.com.

GroupM er Norges største mediebyrågruppe, og består av Mindshare, MEC, Maxus og MediaCom.