Robotene er her. Overalt, usynlige teknologiske hjelpere – som noen kanskje synes er mer invaderende enn støttende. Men de hjelper oss med det meste, og de er kommet for å bli.

GroupM, mediebyrågruppen som Mindshare er en del av, har nylig utgitt rapporten Interaction 2016, med analyser av globale data om digitale medier. Et av hovedpoengene i rapporten, som omhandler trender i media, er at fremtiden i enda større grad vil være preget av apper. Vi fikk denne rapporten samtidig som det er mye snakk om digitale roboter på kontoret. Så hva betyr roboter og appene for deg som forbruker?

Appene styrer din verden

På verdensbasis bruker vi 90 % av tiden vår på mobil i en app. En gjennomsnittsbruker har mellom 30-50 apper på telefonen, og under ti av disse appene står for nesten all bruken, hele 90 %.

I følge Interaction 2016 er Topp 10 dominert av Facebook og Google sine apper, nemlig Facebook, Instagram, Messenger, What’s App (fra Facebook) og Gmail, Search, Maps og YouTube (fra Google). Ikke rart mange frykter at Facebook og Google skal ta over verden…

Lokalt er apper med bank, shopping, reise, musikk og spill også populært.

Er en app en robot? Eller er det omvendt?

Robotene er her, men hvor er de, hvor bor de? Nå er de i appene dine, i TVen din og til og med i bilen din, og de styrer livet ditt i den grad du lar dem gjøre det.

I fremtiden skal vi kunne bestille en pizza eller en taxi ved å si noen få ord. Roboten leverer, for mobilen din vet allerede hvilken topping du liker på pizzaen og hvor du er. Vi kjenner ikke til alle implikasjonene for annonsører og markedsførere, men vi vet at mulighetene er tilnærmet uendelige.

Smarte hus og biler

Apper og roboter finnes i våre smart-TVer, i smart-hus og til og med i bilen din. Kjører du bil til jobb kan robotene lære seg når du drar på jobb om morgenen, så klimaanlegget startes og bilen er varm du kommer ut. For elbileiere betyr dette for eksempel at roboten hjelper deg med å spare kjørestrøm så du unngår rekkeviddeangst. Er du ukjent i byen eller i parkeringshuset og har glemt hvor du parkerte? Skaff deg en bil med en app som forteller deg hvor bilen står.

Din egen butler?

Alt tyder på at mobilen blir enda viktigere i fremtiden. Ja, desktop og tablet har større skjerm som er mer behagelig å lese, men de har du ikke med deg overalt. Personlig kontakt er det vi ønsker oss, enten det er i form av en robot i en app eller direktekontakt med merkevarer og firmaer. Men hvor langt vil det gå før vi setter stopp? Eller aksepterer vi å gi fra oss informasjon om oss selv om vi bare får noe nyttig ut av det selv? En personlig butler hadde vært noe, noen som kjenner deg og som oppfyller alle dine ønsker og behov. Er det ikke det en robot er? Det bor nok en robot eller ti hjemme hos deg allerede, i telefonen din, i TVen og i kaffetrakteren.

Vil du høre mer om funnene fra Interaction 2016 og forstå hvor den digitale verdenen er på vei? Har du lyst til å snakke analyse, digitale løsninger eller tech? Ta kontakt med Ludvig Yttergren, Head of Research & Development i Mindshare.