South by Southwest (SXSW) er en festival for film, musikk og interaktive medier som har blitt holdt i Austin i Texas hvert år siden 1987.

SXSW Interactive ble etablert i 2007 og er det siste tilskuddet til SXSW sin festivalkatalog. Fokuset er på nye teknologier, digital transformasjon og innovativ bruk av teknologi. SXSW Interactive trekker hvert år til seg en rekke prominente foredragsholdere, merkevarer og interessenter, som deler sine tanker om hvordan både dagens og fremtidens teknologi vil påvirke hverdagen vår. I år var blant annet USAs president Barack Obama på scenen.

Augmented Reality (AR) er fortsatt et hett tema

McDonald’s presenterte på sin stand et godt eksempel på hvordan merkevarer kan bruke AR som en ny plattform. De besøkende testet et VR-hodesett paret med håndholdte kontrollere, og trådte inn i en alternativ virkelighet. I det virtuelle McDonald’s-universet ble deltakerne presentert for en Happy Meal-boks i gigantisk størrelse. Den fungerte som et tomt lerret, som brukerne kunne dekorere. I universet kunne brukerne ta bilder av kreasjonene sine og skrive ut sine Happy Meal-kunstverk på en stand i den virkelige verdenen. Nettopp ideen om å kunne integrere og forankre opplevelsene fra et virtuelt univers i den virkelige verden ved bruk av for eksempel 3D-printerteknologi er noe vi kommer til å se mye mer av i fremtiden.

Alt blir interaktivt

Et veldig godt eksempel på hvordan man nettopp kan forene AR og den virkelige verdenen var å finne i Sonys Future Lab-stand, der de hadde en demopresentasjon av sin «Interactive Tabletop». Teknologien går ut på at en prosjektor bruker en rekke dybde- og bevegelsessensorer til å registrere og samhandle med objekter man legger for eksempel på en bordplate, samtidig som den kan fange opp brukerens bevegelser og trykk. Se demonstrasjonen av prototypen her.

Merkevarer og annonsører får gjennom denne teknologien en rekke nye muligheter til å gjøre en hvilken som helst overflate – enten det er snakk om en bymur eller et gulv – til en unik og interaktiv annonsebakgrunn som kan aktivere og engasjere forbipasserende. De kreative bruksområdene for en slik teknologi er uendelige, og man kan lett forestille seg at man på lengre sikt kan pare teknologien med ansiktsgjenkjenningsteknologi og målrette de visuelle elementene, for å gi brukeren en unik og personlig opplevelse av merkevaren.

Alt knyttes sammen i fremtiden

Man har i lang tid snakket om begrepet The Internet of Things, som viser til at flere av de enhetene vi benytter kobles til Internett, og dermed også til hverandre. Dette gjelder alt fra smarttelefoner, kaffetraktere og vaskemaskiner til lamper eller bærbar teknologi.

På Sonys Future Lab-stand på SXSW Interactive ble en utfordrer til Google Glasses-konseptet presentert. Konseptet, som så langt har fått navnet «N», er et hodesett utformet som en nakkebøyle. Bøylen gir brukeren lyd i ørene uten et tradisjonelt hodesett. Teknologien er ment for personer med en aktiv livsstil. De slipper å ha hodetelefoner i ørene mens de løper, sykler eller kjører bil. De trenger heller ikke tenke på sikkerhetsutfordringene som de tradisjonelle hodetelefoner presenterer.

Sonys nakkebøylekonsept er fullspekket med ulike typer teknologi, herunder et kamera, sensorer og en GPS. Ved hjelp av disse kan brukeren spore ulike biometriske og geografiske data og dokumentere opplevelsene via video. Alle funksjonene kan styres via tale. Det er usikkert om eller når disse produktene faktisk kommer på markedet.

Bærbar teknologi gir personlige og engasjerende opplevelser

At nesten alle teknologigigantene har kastet seg inn i markedet for bærbar teknologi, vitner om at disse formene for teknologi utvilsomt kommer til å bli mye mer utbredt i fremtiden.

En ting er sikkert: Slike teknologier kommer til å prege fremtidens samspill mellom merkevarer og forbrukere. På lengre sikt blir dataene disse teknologiene genererer tilgjengelige for markedsføringsaktører. I fremtiden kommer dette til å gi markedsførere og annonsører nye verktøy til å skape mer personlige, attraktive og engasjerende opplevelser for kundene.

Ta gjerne kontakt med oss om du vil diskutere teknologi eller innovasjon! Head of R&D Ludvig Yttergren, eller Innovasjonsdirektør Kathrine Brøsholen hører gjerne fra deg.