Adblocking utfordrer reklamebransjen – hva bør vi gjøre?

Adblocking gir forbrukere muligheten til å se innhold på nettet gratis, det vil si at de verken ser annonsene som finansierer innholdet eller må betale på annen måte for å lese innholdet. Det er mange grunner til at folk velger å bruke en adblocker, fra å forkorte lastingstiden på nettsiden til å unngå irriterende annonser med høy frekvens. Adblock er størst på desktop (PC/Mac), men vil øke på mobil, spesielt blant de yngre, såkalte millenials.

Internasjonalt møte ga 4-punkts plan

Tidligere i vår var en gruppe fagpersoner samlet i London for å diskutere implikasjonene av adblock. Representanter fra World Federation of Advertisers, World Economic Forum og Interactive Advertising Bureau Europe (IAB) møtte annonsører, byråer, mediehus og forbrukere. Sammen laget de en fire-punkts plan for hvordan vi kan forbedre digital annonsering:

  • En forbruker må ha umiddelbar mulighet til å avvise og klage på annonsering
  • Et begrenset utvalg av premium annonseformater bør vises
  • Kontekstuell målretting av annonser bør økes for å minske avhengigheten av overvåking av handlingsmønstre
  • Bedre målemetoder av annonsering er nødvendig for å forbedre digital annonsering

Hva betyr dette i praksis?

Det viktigste for annonsører er å levere relevant kommunikasjon som ikke er påtrengende, og som gir brukerne en verdi i form av innhold, tilbud, tilgang eller annen hjelp i deres hverdag. Det handler ikke bare om en rabattkode eller et ekstra nivå i et spill. Merkevarene må gi forbrukerne mulighet til å bestemme selv om de ønsker å fortsatt motta kommunikasjonen.

I dine sosiale feeder, på for eksempel Facebook eller LinkedIn, får du forslag og anbefalinger om å følge folk du kjenner eller som har like interesser som deg, og du kan enkelt ta valget om du vil følge dem eller ikke. Denne makten og muligheten burde forbrukeren ha i hele markedsføringsuniverset.

Vi må levere mer relevant innhold

Uavhengig av årsaken til at folk bruker adblock må medie- og reklamebransjen gjøre en bedre jobb med å gi forbrukerne relevante merkevareopplevelser til forbrukerne. «Salg, salg, salg!» i rødt eller blinkende stjerner med skiftende tekster både irriterer og kan virke mot sin hensikt om folk får et negativt inntrykk av merkevaren eller mediet.

Effektiv kommunikasjon

Det er viktig at mediene begrenser antallet annonser på mobil, spesielt de irriterende, siden skjermen er så liten, og ikke minst oppleves som veldig personlig. Kommunikasjon på mobil kan være effektfull hvis den presenteres i relevante sammenhenger.

Retargeting basert på forbrukerens handlingsmønstre på nettet fungerer, men kan oppleves som påtrengende. Dynamiske annonser basert på for eksempel plassering og lokalisering kan også være relevante, men på en mindre påtrengende måte.

Fire-punkts planen fra møtet i London er et skritt på veien for å få ned andelen som bruker adblock, men alle aktører må bidra for at vi skal få gjennomført denne planen og andre tiltak.

Mindshare gjennomførte i april en Huddle (et diskusjonsmøte) om adblock og viewability. De tilstedeværende, både medier, annonsører og byråer, drøftet utfordringene og mulige løsninger. Alle parter ønsket å fortsette å snakke sammen – vi kan ikke sitte på hver vår tue og tro at utfordringen med at stadig flere bruker adblockere forsvinner. Ta kontakt med Mindshare om du har meninger eller bare ønsker å snakke mer om temaet.

Blokker du adblockere?

Noen medier blokkerer tilgang til nettsiden for de som bruker en adblocker. Er dette er lovlig, i forhold til retten til personvern? Se Digiday sin artikkel om dette her.