Podcast er enkelt forklart et lyd- eller videoopptak som publiseres på nett. Det er populært blant den yngre del av befolkningen, der 23 % av de mellom 15 og 29 år bruker det minst én gang i uken, mot 12 % av befolkningen generelt (Interbuss Q4-16).

Det er flere menn enn kvinner som hører på podcaster, og de har høy utdanning. I følge Podcastundersøkelsen til Mediapuls mener lytterne at en podcast på mellom 15 og 45 minutter er ideelt. Grunnen til det kan være at flertallet hører på podcaster på vei til og fra jobb (67 %). Ikke uventet bruker nesten alle hodetelefoner når de hører på podcaster (90 %).

Hva hører de på?

Mange hører på humor eller satire, som Apropos med Anne-Kat Hærland og Brita Møystad Engseth, eller Gutta som flytta til Oslo og Tusvik og Tønne. Teknologi-podcaster og nyheter er også populært, som Aftenpodden. Den amerikanske podcasten Serial har mange lyttere, også i Norge.

Reklame eller ikke?

I Norge er det ikke vanlig med reklame i podcaster, mens mange benytter seg av muligheten i andre land. Mindshare mener at de mest vellykkede reklamene ofte er de som knytter seg til temaet for podcasten, eller som lar sin merkevare eller sitt produkt bli omtalt av de som har podcasten. Dette gjelder også der produktet ikke utelukkende blir omtalt positivt. Hør for eksempel podcasten Reply All sin versjon av reklame her: 61 Baby King

Satsningsområde?

Podcast er foreløpig en svært smal kanal og dermed ikke en kanal vi vil anbefale for annonsører som ønsker å nå ut til mange. Har man derimot et tilpasset budskap egnet for målgruppen som lytter, kan podcast være en god mulighet til å nå en bestemt målgruppe i riktig modus. Enten som tilpassede reklameinnslag eller betalt omtale i podcasten som eksempelet over. Ønsker man derimot å være en tydelig stemme i egen bransje, kan podcast også vurderes som en del av egen innholdsstrategi. Eksempler på dette er Dagligvarepodden til Rema 1000.

Hvor finner jeg en podcast?

Det er mange podcaster tilgjengelig på iTunes, og hele 63 % av lytterne i Norge bruker Apple podcast. Her er et lite utvalg norske podcaster:

Norske Informasjonsrådgivere og Mediapuls er gode eksempler på podcaster fra kommunikasjonsbransjen.

Lurer du på noe om podcast, ta kontakt med vår digitalrådgiver og podcastentusiast Iselin Stensrud eller vår markeds- og medieanalytiker Christian Nordby Bø.

Podcastundersøkelsen

Ill.: Hva folk sier de hører på i Podcastundersøkelsen til Mediapuls.