Skillet mellom den fysiske og den digitale verden blir enda litt mer uklart når Google nå åpner opp for kobling av beacons mot nye Chrome for Android.

Beacons er små sendere som sender ut signaler direkte til potensielle kunder som passerer dem. Disse kan for eksempel være plassert i en butikk, museer, flyplass eller i et kjøpesenter. Noen kan også være plassert på konkrete produkter. Disse sender ut signaler som gjør at du som kunde får opp et varsel med tilbud eller informasjon. Nesten som en QR-kode som du slipper å scanne.

Tidligere måtte man laste ned apper for å få kontakt med disse sensorene. Dette har ført til at vi ikke har sett den helt store framdriften i bruken av beacons. Iallfall ikke før nå. Versjon 49 av Chrome vil støtte beacons på Android-telefoner uten at man trenger å ha en nedlastet app. Chrome for iOS har støttet dette siden juli 2015.

Den fysiske weben («The Physical Web»)

Google kaller dette for «den fysiske weben» på grunn av den flytende grensen mellom den fysiske og digitale verden. Første gangen du som Chrome-bruker kommer i kontakt med et beacon vil du få et varsel gjennom Chrome med spørsmål om du vil aktivere «The Physical Web».

Nå som Android-brukerne også får være med på moroa virker det som om Google er klare for å ta beacons til et nytt nivå.

– There will be millions of smart devices in our homes, work, and everywhere in between. Accessing functionality from these devices will be just like using the Web. You wake up, tap, and go, sier Scott Jenson i Google.

Lurer du på noe om beacons? Ta kontakt med Hanne E. Lohne i Mindshare.