Google har nå fjernet tekstannonsene i høyremargen på desktop og tablet.

Google har beholdt annonsene «Shoppingresultater» øverst til høyre, også kalt produktannonser. Dersom noen søker på en bedrift vil de få opp «Kunnskapspanelet» i stedet for produktannonsene øverst til høyre, en boks som gir generell info om bedriften.

Tilpasning til mobil

Utseendet på desktop og tablet ligner nå mer på slik det ser ut på mobile enheter. Antall annonser på topp økes nå fra tre til fire på kommersielle søk. Endringene innebærer en samlet reduksjon i antall annonser som vises på søkeresultatsiden.

Hva betyr endringen for annonsørene?

Søkesiden kan oppleves mer strukturert og ryddig for brukerne, og brukervennlighet er viktig for Google. De hevder at selv de nederste annonsene på topp nå vil få en høyere CTR (klikkrate) enn de som ble vist på høyresiden. Kristoffer Andreassen, Head of Search i GroupM Connect mener dette vil variere sterkt på tvers av annonsører, og mellom ulike søkeord.

Andreassen sier at annonser som tidligere var på de tre øverste plasseringene kan nå få en annonse nummer fire under seg. Treffene i organisk søk vil dermed komme lenger ned på siden, slik at man må scrolle ned for å se dem. Nå som også tekstannonsene på høyresiden er borte kan dette bety økte priser, siden flere vil konkurrere om topp-plasseringene. Noen annonsører kan også få en reduksjon i trafikken fra organiske søk, og vil erfare at de vil måtte øke budsjettet på betalt søk for å opprettholde trafikken til nettsiden sin.

Bør annonsører endre sin tilnærming på søk?

GroupM og Mindshare mener det nå blir enda viktigere enn før å ha en søkestrategi som omfatter både SEO og SEM. Når konkurransen om annonsene øker, og prisene potensielt det samme, er det kritisk for annonsørene å ha godt strukturerte og optimaliserte søkekampanjer. Og selv om organisk søk risikerer å bli mindre synlig er SEO svært viktig, ettersom Google benytter sitt Kunnskapspanel, der merkevarene må eie og optimalisere innholdet.

Lurer du på noe må du gjerne kontakte Mindshare sin søkeekspert Iselin Stensrud.