En ettermiddag samlet Mindshare-gjengen seg for å se på årets Super Bowl-reklamefilmer. Vi ga terningkast på alle filmene, basert på ren synsing og liking. Målet var både å bli inspirert, å se hva som skjer blant nord-amerikanske annonsører, samt å ha det moro. Gjennom femti reklamefilmer lo vi av glede og i sjokk, vi satt skrekkslagne eller ble rørt. Det var litt av hvert i årets Super Bowl-filmer, både på godt og vondt. Annonsørene har betalt dyrt for sine 30 sekunder, i følge AdvertisingAge inntil USD 5 millioner.

Mange seere for pengene?

Det var en liten nedgang i antall seere fra fjorårets rekordtall på 114,4 millioner. I år så i snitt 111,9 millioner mennesker at Denver Brocos slo Carolina Panthers, i følge Nielsen-tall. Seertoppen i år kom i pausen mellom kl 20.30-21.00, da Coldplay, Beyoncé og Bruno Mars underholdt. Nielsen-tallene inkluderer ikke seeing utenfor hjemmet, og det var åpenbart mange fans som så kampen på bar eller hos venner.

Mindshares favoritter

De tre reklamefilmene som vi stemte frem på topp er:

1. Audi – The Commander
2. No More – Text Talk
3. Heinz – Wiener Stampede

Hvorfor vant Audi avstemmingen?

Jeg er opptatt av grundig research og innsikt, men akkurat her må det synses litt. Jeg tror The Commander vant fordi den klarte å skape de rette følelsene til merkevaren. Filmen spiller på amerikansk nasjonalfølelse gjennom romfart, som er en stolt og viktig del av amerikansk historie. Spesielt under Super Bowl er denne nasjonalfølelsen sterk, og filmen er derfor ekstra relevant og oppmerksomhetsskapende til sitt publikum. Historien i filmen og merkevaren spiller perfekt sammen. Bilen er helten i filmen, og filmen støtter merkevarens ønskede oppfatning på en elegant måte. Kjøreglede er i sentrum av historien og de viser følelsen av å kjøre en Audi. I tillegg forsterker de dette med nydelig musikk fra David Bowie. Jeg liker filmen og Audi mer og mer for hver gang jeg ser den!

Bunnplassering

Apartments.com, et nettsted for utleieleiligheter, brukte i følge AdAge USD 100 millioner på en relansering av sin nettside i fjor. Det ga resultater, de doblet antallet besøk og økte uhjulpen kjennskap fra 16 % til 36 %. Kanskje kjendisene i filmene, blant andre Jeff Goldblum og Lil’ Wayne, bidro til det. Hos Mindshare-gjengen hjalp det ikke at Apartments.com også i år hadde leid inn Jeff Goldblum til sin 60-sekunders film på Superbowl. Reklamefilmen floppet totalt hos oss, og havnet på sisteplass.

Flere av våre kunder kjørte sine reklamer under Superbowl, blant andre Unilever for Axe. Veldig gøy å se hva de globale kundene våre gjør i USA, som er det største markedet for mange av annonsørene!

Se alle filmene her.

Mindshares Market & Media Analyst Christian Nordby Bø liker vanligvis ikke å synse, som han gjør i denne saken, da hans rådgivning er basert på innsikt, fakta og analyser. Kontakt ham gjerne for nettopp innsikt og rådgivning.

Bilde av Christian Nordby Bø
Christian Nordby Bø er markedsanalytiker i Mindshare