TV3s høyeste seertall siden 2013 ble et faktum da det norske herrelandslaget slo Hviterussland 19. januar 2016. Mindshares TV-sjef Thomas Høiby mener dette gir TV3 og MTG gode muligheter for å tiltrekke seg nye seergrupper på lengre sikt.

Seieren over Hviterussland ble sett av 304 000 seere, og på det meste var 506 000 innom kampen samtidig. Dette er med på å sørge for MTGs levering av reklameeksponeringer på kort sikt, men Thomas Høiby sier at den langsiktige effekten er vel så viktig. – Omtalen TV3 får i andre medier øker oppmerksomheten rundt kanalen. Når NRK og TV2 viser klipp fra kampene på TV3 nås nye seergrupper for MTG-kanalen. Noen av disse seergruppene er ikke MTG-seere fra før, og har kanskje ikke engang TV3 i sitt valgsett, sier TV-sjefen.

Første TV3-seeing i 2016

Thomas Høiby forteller at omtrent 15 % av de som så Norge-Hviterussland var innom TV3 i mer enn fem minutter for første gang i år. – Dette kan være seergrupper som ikke har MTG-kanaler i sitt valgsett, noe som åpner nye muligheter for MTG. De kan promotere programmer og konsepter på egne kanaler for en helt ny seergruppe. Antallet nye seere kan og bør øke frem mot finalen i Håndball-EM.

– Vi må til Champions League-kampene på Viasat4 for å finne høyere tall hos MTG de senere årene, med finalen i 2015 som bestenotering de siste fem årene. Den hadde 458 000 seere, sier Mindshares TV-sjef. – På TV3 sikret «Hjemme alene»-filmen 347 000 seere i julen 2013, men nå er altså håndballen på god vei til å bli et av TV3s sterkeste kort i kampen om de kommersielle TV-seerne.

Thomas Høiby sier han er glad for at MTG styrker sin posisjon. – Alle er tjent med at vi får flere sterke kommersielle kanaler, både seerne og annonsørene. MTG er på vei opp!

De norske herrene er i aksjon igjen på TV3 lørdag 23. januar kl 20.20.

Foto: TV3