Brukerne av Instagram har foreløpig ikke sett seg lei på annonseringen, som til nå kun har vært tilgjengelig i de store markedene og i noen test-land. Nå utvider Instagram annonseringsmulighetene og åpner opp for at andre land kan ta disse i bruk. Facebook, som eier Instagram, har informert Mindshare om at annonsører i Norge vil få muligheten på senhøsten.

Annonsering på Instagram – nye muligheter

Call to action: Funksjonalitet som gjør at folk kan samhandle med annonsøren direkte i annonsen, slik som blant annet Facebook tilbyr i dag. Forbrukerne kan for eksempel abonnere på nyhetsbrev, kjøpe produkter eller laste ned en app.

Målretting: Instagram vil etter hvert få tilgang til enorme mengder brukerdata fra Facebooks annonseportefølje, i tillegg til den informasjonen annonsører allerede har om egne følgere. Dette åpner opp for gode muligheter til målrettet annonsering, ettersom Facebook nå har fire store apper på mange smarttelefoner – Facebook, Instagram, WhatsApp og Messenger.

Forenklede annonsekjøp: Det blir enklere å kjøpe, håndtere og måle annonser på Instagram, et praktisk grep for å gjøre Instagram enklere å bruke for annonsører og byråer.

Gode nyheter for norske annonsører

Annonsører som har investert tid og krefter i sin Instagram-konto vil nå få sjansen til å kommunisere med et bredere publikum på nye måter. Det kan også være et incentiv til å starte opp på Instagram for merkevarer som ikke ennå har sett verdien i denne sosiale kanalen. Nå som AdBlock snart kommer på mobil er det enda viktigere enn før å være til stede i sosiale kanaler. Mindshares råd til annonsører er å huske at annonsering i andre kanaler kan ha påvirket forbrukerne på et tidligere tidspunkt, så ikke gå i «siste klikk»-fellen og krediter de nye salgene til Instagram.

Instagram har laget en veiledning for bedrifter, som vi skal publisere her på bloggen om ikke lenge. I mellomtiden kan du kanskje bli inspirert av noen av disse Instagramkontoene:

MAXBO Stormarked Vækerø: @maxbo_stormarked_vaekero, som viser mye av MAXBOs produktutvalg med interiør- og inspirasjonsbilder, uten prisinformasjon eller detaljert produktinfo.

Laastad Volvo: @laastadvolvo, en Volvo-forhandler i Haugesund med røtter fra 1945. Dagens forhandler inspirerer og mimrer med stil-, interiør- og bilbilder, i hovedsak fra svunne tider.

Björn Lundström: @bjornpilot, pilot i SAS med over 40 000 følgere, som poster bilder og videoer fra cockpit og SAS sine destinasjoner.

Har du spørsmål er det bare å kontakte en av våre rådgivere.