Flash har lenge vært den ledende teknologien innen animert bannerannonsering. Nå går denne glansperioden mot slutten.

Allerede i 2007 begynte man å se tendenser til at denne teknologien ikke var fremtiden. Apple startet krigen mot flash da de slapp den første iPhonen i 2007, og for et par år siden stengte de automatisk kjøring av flash i sin desktop browser Safari. Nå har også Google, med sin nettleser Chrome, besluttet å blokkere alt av flash-elementer som ikke er «central to the webpage». Det betyr at egne flash-videoer på en hjemmeside vil vises, men altså ikke reklamebannere.

For annonsører betyr dette at man nå må gå over til HTML5-teknologi for å sikre animerte annonsevisninger også i Chrome. JPG og GIF-annonser vil fortsatt fungere som tidligere.

Lag testbannere!

Reklame- og produksjonsbyråer er klar over overgangen til HTML5, men får lengre produksjonstider og større muligheter for feil. Det er derfor enda viktigere enn tidligere med lange produksjonsfrister, slik at eventuelle tekniske problemer blir oppdaget og kan rettes. Ved større produksjoner anbefaler Mindshare sende over testversjoner av bannerne så tidlig som mulig for å unngå forsinkelser, feil og tapte visninger.

Krav til HTML5-bannere

De fleste av Mindshares kunder bruker Adform som annonsestyringsverktøy, og de har sine egne HTML-spesifikasjoner som produksjonsbyråer må følge som et minimum. Disse finner du her. Andre leverandører, som Sizmek og Doubleclick, har egne spesifikasjoner. Ta kontakt med oss for informasjon.

Finn.no i tet i Norge

Her hjemme har Finn.no ledet markedets overgang til HTML. De er i førersetet i forsøket om å skape en bransjestandard som kan brukes hos alle norske mediehus, men det er fortsatt et godt stykke før vi er i mål. Dette gjør det utfordrende i en overgangsfase, men Google sin beslutning vil nok få fart på utviklingen av en felles standard. Schibsted har laget et online-testverktøy der man kan teste bannere for å se om de tilfredsstiller kravene til HTML5-bannere.

Har du spørsmål?

Mindshare kan bistå med HTML-materiell, kontakt din kundeansvarlig. For mer informasjon eller andre spørsmål, kontakt gjerne Traffic Manager Fredrik Enersen.

Tusen takk til Westgård Illustrasjon for illustrasjonen av HTML Superhero