Safaris mest populære extension er AdBlock, som hindrer visning av annonser på websider. Til nå har vi kunnet trøste oss med at dette i hovedsak gjelder annonser på desktop. Med iOS9 blir ad block et faktum også på mobil allerede fra høsten av.

Unge brukere er vanskeligst å nå

Digitalt modne markeder som Polen, Sverige og Danmark leder an bruken av ad block, med en penetrasjon på over 24 % i befolkningen. Jo yngre brukere, jo vanskeligere er de å nå. 54 % av menn mellom 18-29 ser nei takk til reklame, også på nett. Dette er markeder som vi i Norge i stor grad kan sammenligne oss med, og Mindshare tror derfor at blokkering av digitale annonser vil bli en stadig større utfordring.

Forbrukerne er lei av irrelevante annonser

Rapporten Adblocking goes mainstream fra PageFair og Adobe (2014) forteller oss hva som er årsaken til at brukerne i stadig større grad blokkerer reklame. For mye av den digitale kommunikasjonen oppleves som forstyrrende, irrelevant og direkte negativ i forhold til det innholdet man i utgangspunktet er interessert i.

En trendrapport fra Mindshare North America beskriver hvordan forbrukere blir mindre og mindre interesserte i reklame. Andelen som mener at «reklame hjelper meg å lære om produktene som firmaer tilbyr» har gått ned fra 52 % i 2005 til 42 % i dag. Og 66 % av forbrukerne er enige i at det føles som om de alltid er utsatt for reklame. I en rapport estimerer Adobe og PageFair at adblocking i fjor kostet annonsører i USA USD 5,8 milliarder.

Hvem har skylden?

Kan vi legge skylden på leverandørene av annonseblokkering eller er det mediebransjen selv som må ta ansvaret? Både annonsører, byråer og mediene selv må sørge for at betalt kommunikasjon oppleves som så relevant og interessant at den ikke virker mot sin hensikt (les: driver økt bruk av ad block).

Tek.no var en av de første som ble møtt av utfordringen med annonseblokkering. For noen få år siden hadde 50 % av brukerne deres installert ad block, og de greide ikke lenger å tjene penger på annonsering. Løsningen deres var det de kaller en adblock-vegg, så brukerne enten måtte betale for innholdet eller fjerne annonseblokkeringen av siden. Dette viste seg å være et heldig trekk fra Tek.no sin side.

Effekt = innhold x spredning

I Mindshare er vi overbevist om at effekt = innhold x spredning. Aldri har dette vært mer riktig eller viktig enn nå. Opplevd relevant innhold vil bidra til redusert bruk av ad block, som igjen vil føre til økt mulighet for spredning og effekt.

Kontakt Tomas G. Tomasi, Digital Director, eller Hanne E. Lohne, Account Manager, om du vil diskutere utfordringene med annonseblokkering.