– De kommersielle kanalene har underlevert denne våren, sier Thomas Høiby i Mindshare. TV-direktøren mener høsten vil by på utfordringer for Discovery Networks, som i går la frem sitt program for høsten 2015.

Discovery Networks, som blant annet har kanalene TVNorge, Max og Fem, presenterte 4. juni sitt høstprogram. – Jeg ser en balanse mellom de trygge, velkjente programmene og nye konsepter, sier Høiby, som mener det er lurt å ikke gå for tungt ut med nye programmer. – TVNorge bør ikke bruke for mange krefter på testing av nye konsepter nå. Selv om de trenger seermagneter ville det vært risikabelt. – Jeg håper de treffer godt med høstens program, sier Høiby.

NRK stjeler seere

– NRK har tatt mange seere fra de kommersielle kanalene denne våren, og mest fra TVNorge, mener Mindshares TV-direktør. – Til høsten må kanalene til Discovery Networks levere fra dag 1. Det er derfor ikke tiden å satse altfor mye på nye konsepter, men samtidig må seerne engasjeres.

Hvor er seermagnetene?

Høiby mener MTG vil komme sterkere tilbake til høsten, noe som vil gi ytterligere konkurranse for TVNorge. – Det er viktig med snakkiser for å skaffe og holde på seerne. Jeg tviler på at høstprogrammet vil engasjere rundt lunsjbordet, selv med nykommeren «Adam søker Eva», som allerede har fått oppmerksomhet rundt sitt konsept, naken-dating. – Jeg håper TVNorges programdirektør Eivind Landsverk har noe veldig spennende på lur, som vi først får se til høsten. De trenger noen seerlokomotiver!

Kontakt Thomas Høiby.