Denne uken gikk Mazda Norge som første annonsør i verden live med 3D-annonser i et annonsenettverk, hos Amedia. – Mazda har ambisjon om å gjøre ting annerledes, sier Lisbeth H. Nygren i Mazda Motor Norge. – Vi vil være innovative i alt vi gjør, og vi synes det er spennende å være den første bilprodusenten som viser frem bilene i 3D-annonser.

Tomas Tomasi, Digital Director i Mindshare, sier det kan være vanskelig å få oppmerksomhet fra leserne i en jungel av online reklame. – Å sikre den rette oppmerksomheten fra de besøkende på et nettsted er ikke lett i dagens reklamemarked. Den nye teknologien fra Cxense gir kundene muligheten til å differensiere seg og vise frem produktene sine på en helt ny måte, sier Tomasi.

Match mellom teknologi og kunde

– For Mazda er det viktig å vise at de ligger i front teknologisk sett. Da vi fikk sjansen til å være det første mediebyrået i verden som kjører 3D-annonser på denne måten, tenkte vi med en gang på Mazda, sier Tomasi. – De likte umiddelbart ideen og synes det er spennende å være i forkant av utviklingen.

Mediepartner

– Vi er nå live på alle nettaviser i Amedia med verdens første 3D-annonse i et annonsenettverk, sier Tomasi. Annonsene er laget av Mazdas danske byrå Halbye Kaag, sammen med, og ved hjelp av teknologien fra det norske firmaet Cxense. – Så langt har vi gode klikkrater på 3D-annonsene i Amedia, sier han.

De nye 3D-annonsene til Mazda er på alle Amedias lokalaviser
De nye 3D-annonsene til Mazda er på alle Amedias lokalaviser

 

Spennende utvikling i markedet

Lars Hordnes, Leder Digitalt Salg Amedia Salg og Marked sier at samarbeidet med Mazda har vært spennende for Amedia. – 3D-annonser er en innovativ måte å vise frem et budskap på, og vi ser at 3D-annonser gir en premium-følelse til nettavisene våre. Hordnes understreker verdien i at det unike formatet på annonsene gjør det mulig å virkelig fange lesernes oppmerksomhet. – Vi ser at 3D gir bedre oppmerksomhet og respons på annonsen, og selv om dette kun er én kampanje, så er det naturlig å tro at denne typen annonser vil tiltrekke seg mer oppmerksomhet enn tradisjonelle annonser, mener Hordnes. – Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg videre og om annonsørene tar til seg dette produktet.

Nyskapende teknologi

Teknologien er så ny og banebrytende at selv Wall Street Journal og Marketing Daily skriver om den. – Det er artig at vi i lille Norge er med på å utvikle markedsføring i en så nyskapende retning at selv internasjonal presse har bitt seg merke i nyheten, sier Tomasi. – Vi er stolte av vår kunde Mazda som turte å satse på dette.

Kontakt i Mazda: Lisbeth H. Nygren, lnygren@mazdaeur.com

Kontakt i Mindshare: Tomas Tomasi, 474 13 767, tomas.tomasi@mindshareworld.com

Se video av annonsene her