Point of View

Every week Mindshare publishes a PoV or Point of View. It is a short news story or trend within our field of expertise, that we have an opinion on. We hope that they make you wiser in shorter time.

Denne ukens PoV handler om Facebooks nylige kunngjøring om det å innføre en «kjøp nå»-knapp, som vil være synlig i  newsfeeden og på merkets Facebookside. Denne kunngjøringen kan oppfattes som om Facebook følger i fotsporene til Twitter ved å fokusere på salgsutløsende funksjoner og muligheter. I motsetning til Twitter vil Facebook fokusere mer på små og mellomstore bedrifter, og mindre på globale merkevarer. Dersom denne utviklingen lykkes, vil ikke bare Facebook bli mer sentral i livene til brukerne, men også bli en konkurrent til Amazon.

Introduksjon

Facebook planlegger å introdusere en ‘Kjøp Nå’- knapp til sine merkevaresider og nyhetsfeeder. Nyheten kommer som følge av Twitters oppkjøp av CardSpring, en e-handelsplattform som gjør det mulig for merkevarer å integrere «kjøp nå»-knapper inn i tredjeparts utgivers innhold. Mens Twitters oppkjøp er en åpenbar utvikling av sitt arbeid med salgsfokuserte merker som Starbucks og American Express, er Facebooks kunngjøring fokusert på små og mellomstore bedrifter, i stedet for globale merkevarer.

Detaljer og implikasjoner

Som alltid med Facebooks kunngjøringer, vil denne satsingen bli introdusert først i USA, og med en liten gruppe av håndplukkede SMB`er. Hvis prøverunden er vellykket, kan vi forvente at «Kjøp nå»-knappen vil bli lansert i ytterligere markeder senere i år, med en fullstendig global utrulling like etterpå.

Noen viktige hensyn å ta for merkevarer som ønsker å innføre denne funksjonaliteten til sine sider (når de er tilgjengelige) vil være:

  • Virkningen dette har på brukeratferd og generelle holdninger mot at Facebook holder på kredittkortdata. (Husk reaksjonen fra brukere når Facebook Credits ble innført – og deretter skrotet bare 18 måneder senere).
  • Kostnadene forbundet med å vise innholdet. Knappen vil bli integrert i et innlegg, og kostnaden vil komme fra å promotere innlegget.
  • Vil ‘Kjøp nå’-innlegg være dyrere å promotere? Hvis ja; hvordan er CPA sammenlignet med andre digitale kanaler, for eksempel på søk? Facebook benekter for tiden at de potensielt vil ta en prosentandel av alle gjennomførte salg.
  • Hvor vellykket knappen har vært i forbindelse med  SMB`er  som har testet knappen og hvorvidt det er noen trender som dukker opp rundt verdien av produktene som selges (lavekostnader versus høye kostnader), og om det har vært større opptak i produkt- eller tjenestekjøp.

Facebook (og andre digitale plattformer) vil i økende grad bevege seg mot midten med sitt forslag – hvordan kan de bli mer integrert i brukerens liv, samle mer (og mer omfattende) data og begynne å utfordre større e-handelplattformer som Amazon. Hvis utprøvingen er vellykket, og Facebook ser en lovende avkastning som er sammenlignbare med andre e-handel-nettsteder, kan det være starten på en ny bølge av forbrukeratferd. Det ville også markere et stort skifte i den type data tilgjengelig for annonsører. Facebook har sagt at de vil ikke dele kredittkortinformasjon med andre annonsører, men ordlyden er svært spesifikk, og de fleste annonsører vil være mer interessert i kjøp og kjøpsadferd til brukerne, istedenfor kreditt- eller debetkortdata.

Oppsummering

Denne kunngjøringen har alle de vanlige utfordringene som en stor Facebook-utrulling har, og som alltid er det lurt å vente til de første case-studiene og resultatene publiseres før du hopper i det. Interessant nok, på et makronivå, peker denne utviklingen i retning av Facebook sitt ønske om å bli sentrum i livene til brukerne sine. Som vi har sagt før, ”de tre store” ligger i knallhard konkurranse, med Amazon som sitter på det største volumet av kjøpsdata, Google som  har det største volumet av intern data, og Facebook som har det største volumet av personopplysninger. Hvis denne satsningen til Facebook blir vellykket, kan man kanskje se at Facebook begynner å konkurrere med Amazon  – og da er det bare søk igjen.